19-03-06

Agressiviteit op school.

Agressiviteit op school, het is een alledaags fenomeen. Sommige leraren haken af, anderen houden vol maar krijgen soms rake klappen. Erover praten mag niet...er rust een taboe op.
In de Broederschool te Sint-Niklaas werd begin dit schooljaar een leraar afgetuigd door een Turkse leerling.
Een klas die startte met 8 Marokkaanse jongeren en amper twee Vlaamse jongens tussen de 15 en de 16 waarbij zich enkele dagen nadien een Turkse student voegde van bijna 18 jaar.
De Turkse student had tijdens het vorige schooljaar al danig veel amok gemaakt dat hij toen van school werd gewezen en bij aanvang van het nieuwe schooljaar niet toegelaten werd. Maar zoals steeds kennen ze de wet beter dan wij en kwam hij triomferend opdagen een week later, want de school mocht blijkbaar geen leerlingen weigeren.
Na de tweede dag begon hij de leraar uit te dagen en ruzie te maken met de Marokkaanse leerlingen. Toen de leraar hem vroeg zich te gedragen en de lessen te volgen in plaats van, zoals de vorige jaren, gewoon zijn broek te verslijten op de schoolbanken, verliet hij woedend het klaslokaal.
Een paar dagen later vloog ineens de deur van de klas open en een de Turkse leerling kwam met een van woede vertrokken gezicht het klaslokaal binnengestormd.
Terwijl hij de leraar toesnauwde dat hij niet moest denken van hem belachelijk te maken voor de klas, sloeg hij hem tegen de grond en bleef hij op hem inslagen en stampen.
Op het tumult kwamen enkele andere leraars binnengelopen, die de leraar met behulp van een paar leerlingen kon bevrijden.
De twee Vlaamse jongens waren in shock en het duurde een paar dagen vooraleer ze er overheen waren.

Er stond een klein artikeltje in de kranten, meer niet...

Eigenaardig genoeg zijn er dan weer leraren in, of in dit geval een lerares godsdienst, mevrouw G., die de Vlaamse studenten discrimineert in de les ‘godsdienst’ van datzelfde klasje. Zij wendt zich uitsluitend tot de Marokkaanse leerlingen en praat de hele tijd met hen over de islam.
Toen de twee Vlaamse jongens vroegen wanneer ze nu eindelijk les gingen krijgen, reageerde de ‘juffrouw godsdienst’ door onomwonden te vertellen dat ‘ze zich meer verbonden voelde met de islam dan met de katholieke godsdienst’, ze vond dat ze qua overtuiging veel dichter stond bij wat er in de koran staat dan in de bijbel.
Ondanks het geroezemoes in het Marokkaans vond ze, dat de Marokkaanse leerlingen veel beter meewerkten dan de Vlaamse jongens die daarvoor beloond werden met 10 op 10 en de Vlaamse afgestraft werden met 7 op 10.

Ik neem aan dat een leraar pas goed les kan geven wanneer hij controle heeft over het gedrag van zijn leerlingen, maar uit angst de verkeerde les geven is ontoelaatbaar. Tenslotte zijn er ouders die hun kinderen speciaal naar katholieke scholen sturen om aan dergelijke scenario’s te ontsnappen.


22:48 Gepost door Janice Laureyssens | Permalink |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.