18-05-06

Roma zigeuners in Roemenië

Tussen de 6 à 10% van de Roemeense bevolking behoort tot de Roma-zigeuners. Roemenië telt hiermee het grootste aantal zigeuners van alle Europese landen. De straatarme Roma-zigeuners leven er echter als tweederangsburgers. Het globale beeld van de Roma is erg teleurstellend in Roemenië, miserie, armoede, werkloosheid, discriminatie, geweld en geen toegang tot het onderwijssysteem. Roma-kinderen worden soms enkel in scholen voor mentaal gehandicapten geaccepteerd, volwassen Roma-zigeuners raken erg moeilijk aan een baan en worden sterk gediscrimineerd door de Roemeense justitie. Bovendien beschikken vele Roma-zigeuners niet over een geldige verblijfsvergunning of identiteitspapieren. Ten tijde van Ceauscescu werden ze zelfs niet eens als mensen gezien, en konden ze niet worden ingeschreven in het bevolkingsregister.





Wanneer Roemenië echter toegelaten wordt tot de EU zou de eerste eis moeten zijn dat de Roma dezelfde mogelijkheden en kansen krijgen als de rest van de bevolking. Wanneer dit niet gebeurt, bestaat de kans dat heel wat Roma zigeuners zullen vertrekken naar onze contreien, waar ze zullen proberen een beter bestaan te verkrijgen dan in Roemenië.

Roma zigeuners ziet men ook in ons straatbeeld. Meestal zijn ze slachtoffers van malafide mensenhandelaars. Criminele bendes die hen uitsturen om te gaan bedelen of in café’s bloemen te verkopen. Kinderen worden dikwijls gebruikt om te gaan stelen. Pickpockets worden vooral ingezet op treinen en markten.




Uitwijzen ligt voor de regering nogal moeilijk. Ze hadden al eerder een groep Roma-zigeuners op een vliegtuig geplaatst, maar dat resulteerde in een veroordeling voor het Europees Hof voor de Rechten Van de Mens (EHRM).

In het arrest Conka, genoemd naar het gezin Conka dat de klacht bij het EHRM indiende, werd vooral gehamerd op de ‘collectieve uitwijzing’.
(Dat advocaten van asielzoekers bijzonder inventief zijn mogen we de laatste tijd weer ervaren.)

Er bestaat een bepaling binnen het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM) , dat collectieve deportaties verbiedt..

Het artikel is opgenomen in het verdrag met de collectieve deportaties van joden in het achterhoofd, en de regering wil alle insinuaties naar praktijken uit dat duistere verleden het liefst vermijden natuurlijk. Eén keer hun treinen hiervoor inzetten was genoeg voor hen.

In het geval van de Roma zigeuners ligt het zeker gevoelig, zij werden namelijk samen met de Joden tijdens WOII naar de uitroeingskampen afgevoerd en vele zigeuners werden er genadeloos vermoord.

Daarom probeerde de Belgische overheid zich te verdedigen dat het niet om een collectieve uitwijzing ging, maar wel om een terugdrijving, wat het in feite ook wel was. Maar het Hof had hier geen oren naar en bleef bij haar standpunt dat het om een collectieve uitwijzing ging.

Waar komen de Roma zigeuners in feite vandaan? Zelf weten ze bitter weinig over hun afkomst. Maar er wordt algemeen aangenomen dat ze uit Centraal Noord India komen. In het Perzische boek “Book of Kings” staat dat de Indische koning Shakel in 300 v.C., 12000 muzikanten naar de Shah van Perzië stuurde en die zouden de voorouders zijn van de huidige Roemeense Roma zigeuners.

21:59 Gepost door Janice Laureyssens | Permalink | Commentaren (60) | Email dit |  Facebook |

Commentaren

Bullshit! Zigeuners hebben het altijd vertikt om zich aan te passen aan de Roemeense maatschappij. De staat voorziet gereserveerde plaatsen in het onderwijs voor de zigeunerkinderen, maar die verkopen ze liever door aan Roemeense gezinnen. Het nut van onderwijs zien ze namelijk niet in. Bedelen levert hun veel meer op.

Ze zijn bovendien niet het slachtoffer van criminele bendes, ze zijn ZELF criminele bendes. Al het geld dat ze met bedelen hebben opgehaald, verdwijnt in de zakken van de clanleider. Wie in Roemenië rondreist, ziet her en der de kitcherige paleizen die deze zigeunerkoningen met bedelgeld hebben opgetrokken.

Gepost door: Tissuebox | 21-05-06

werden tijdens Ceaucescu niet als mensen gezien??? Hoe komt U aan dergelijke onzin??? Ik spreek veel met zigeuners in Roemenië, ze denken doorgaans met veel heimwee naar de Ceaucescu tijd terug en zeggen dat ze toen gelijke rechten op werk etc hadden en hoeveel slechter het nu voor ze is geworden.
Ik was in die tijd nog niet in Roemenië maar heb door mijn werk als vrijwilliger daar vele tientallen persoonsbewijzen van Rroma (zigeuners) in handen gehad, vrijwel allemaal uit de communistische tijd. Houd nou eens op met al die koude- oorlogs propaganda s.v.p. Die tijd is nu echt voorbij.

Gepost door: Paul van Rossum | 16-03-07

WETTEN EN PLICHTEN haha,

als u kind naar school gaat zal het hoogstwaarschijnlijk de moslimtaal aangeleerd krijgen, salami ma lekum!
laat de roma-zigeuners gerust,
ze halen gratis u oud ijzer op, groot huisvuil, en brengen het zorgvuldig naar het containerpark.
ze houden onze straten proper, *lol*
en in zigeunergezinnen is de man baas, en moet de vrouw hun plichten doen in het huis.
kunnen we van de belgen niet zeggen, waar de man onder de sloef zit van hun erg opgetutte vrouw. "die kort daarna met het geld van de werkende man naar de kapper gaat"

eigen volk éérst??
ja, dat zou een goed begin zijn.

Gepost door: nerantzoula | 22-03-07

Sjonge jongens hoe simpel ken je zijn met je bullshit ben je nu al bedorven met kortzichtigheid!!!!!!!!!! denk je dat de regering nou echt met hun rekening houd...de helft is niet eens bekend van de zigeuners ze mogen het zelf allemaal uitzoeken... en dan hebben ze ook nog een last van dat gezuer van krotzichtige mense die alleen maar 1 mening hebben over iets waar ze niks vanaf weten....

Gepost door: maria | 22-03-07

PARDON???? reactie voor BULLSHIT!! weet je waar ik zo moe van word, van kortzichtige mensen.... denk je nou echt dat het zo rooskleurig is voor de zigeuners....ga er een kijken en zie hoe de werkelijkheid is mischien stop je dan met dromen....

Gepost door: maria | 22-03-07

Romaaaaa =D Roma zigeuners ZIJNN COEELLLL !! x

Gepost door: DIE HIPPE | 18-11-07

Roma I agree with die hippe haha

Gepost door: Jolien | 21-11-07

Waha jolientjéé ..

U BENT OOK COELL .. x

Gepost door: DIE HIPPE | 21-11-07

vraagje ik heb een vraag.
hoe worden zigeuners gediscrimineerd?
dit is voor een taak voor school.
graag een antwoord!

Gepost door: sarah | 25-02-08

Zo gaat dat: Ze worden geweerd uit inkomhallen van appartementsgebouwen!

Gauwdieven actief op de Turnhoutsebaan

22.02.2008 - Gisteren omstreeks half drie in de namiddag werd een dame aangesproken door een drietal kinderen van om en bij de 9jaar oud. Op dat moment bevond het nog niets vermoedende slachtoffer zich in de inkomhal van een appartementsgebouw aan de Turnhoutsebaan in oud-Borgerhout. Nog vooraleer de dame wist wat de drie kinderen van haar wilden, stapte een vrouw binnen die zich voordeed als de moeder van de drie kinderen. Ze vroeg in heel slecht Nederlands "wanneer de tandarts consultatie had".

Terwijl de dame wou antwoorden dat er daar helemaal geen tandartspraktijk was, merkte ze dat één van de drie kinderen met zijn hand in haar handtas zat en haar geldbeugel wou stelen. Het slachtoffer kon nog net een diefstal voorkomen door haar handtas weg te trekken, waarop het viertal - moeder en drie kinderen - de vlucht namen.

Het slachtoffer (Borgerhouts districtraadslid L. De.Preter) belde onmiddellijk het noodnummer 101 en kreeg te horen dat deze zigeneurbende al een paar dagen actief is in oud-Borgerhout en dat er al meerdere gelijkaardige meldingen binnen kwamen.

De drie kinderen en de oudere vrouw (ongeveer 40 jaar) waren keurig gekleed, spraken slecht Nederlands en waren duidelijk van Oosteuropese afkomst. Wie dezer dagen in oud-Borgerhout vertoeft is gewaarschuwd.




Gepost door: Uw ervaringsdeskundige | 25-02-08

zigeuners er is wel degelijk discriminatie eigenlijk is dat nooit weggeweest helaas,mooi dat artikel uit de krant ,maar wat wilt u daar mee zeggen,uitwassen heb je overal ook nederlanders maken zich schuldig aan dit soort praktijken ,zigeuners werden door de geschiedenis heen altijd al als tweederangs burgers behandeld,ook is er bewust lang in de boeken gezwegen over de vernietiging van de zigeuners in de oorlog,in roemenie komt het zelfs nog voor dat zigeuners vooral vrouwen apart moeten liggen in de ziekenhuizen,zelfs tegen hun wil tijdens een operatie worden gesterilisseerd,mijn oma was vroeger een reiziger,zelfs die mensen werden behandeld als minderwaardig ook in dit nederland ,laat staan de zigeuners,zigeuners zijn voor mij een volk wat zich ondanks de ontberingen en minachting door de zogenaamde gesiviliseerde samenleving,staande heeft weten te houden en hun eigen identiteid weten te bewaren,en het trieste vind ik nog jetst haben wir es woll gewust,en het blijft maar doorgaan.Angela Luiten

Gepost door: angela | 06-08-08

discriminatie/sencuur jammer ook op deze site mag je geen eigen mening en wordt je gediscrimineerd /en gesencureerd/wie zijn jullie werkelijk

Gepost door: angela | 06-08-08

Waar werd jij gecensureerd??? Je ziet spoken, meisje! Ik wis enkel wanneer er scheldwoorden in voorkomen, en er niet op de bal maar op de man gespeeld wordt.
Ik wis zelfs niet wanneer er - zoals hierboven - voor het eigen blogje gepromoot wordt.
Ik waarschuw echter om linken te openen van dergelijke nietzeggende bijdragen, soms zit er een virus in verscholen.

Bovendien zit jij hier te reageren op een voorbijgestreefd artikel uit 2006...je hebt nog heel wat te lezen tot in 2008...

Gepost door: Janice | 06-08-08

MIJN ZIGEUNERTJE Roma zigeuner betekend mijn trots voor zigeuner zijnde... Ik heb respect voor de mensen die het zigeuner leven real mee maken. Zo leven zonder liefde en veel verkeerde plichten om te kunnen leven...

Al kan je daar geen respect voor hebben weet je niet waar je over praat!

ik heb een zigeuner waar ik heel trots op ben liever een zigeuner dan zeikerds hun weten wat liefde in houdt waar door het karakter van een persoon vaak vergeten wordt!!!

groetjes

Gepost door: Barbie | 16-12-08

Hoe zit de cultuur in elkaar? Ik vraag me al heel lang af hoe de cultuur van de zigeuners in elkaar steekt?

ik werk in vrijwilligers hulp prjecten en we hebben bijv, doorm. van een ruildeal met zigeunerfam. de kinderen van straat en naar school en met goede cijfers krijgen ze op het eind van het jaar met goede aanwezigheid van het kind, een hele grote doos vol met spullen.

dit werkt heel goed.
toch voelen de zigeuner kinderen zich niet altijd gemakkelijk. want zoals hierboven ook gezegt wordt ze worden wel zeker gediscrimineerd, niet in directe zin. maar er is wel degelijk een vooroordeel.

min vragen zijn vooral:
1. Hoe werkt het met veiligheid in de sex in de zigeuner cultuur?
2. ik heb gehoord dat een kind/meisje (maagd)werd uitgehuwlijkt in ruil voor een halve emmer goud. hoe zit dat??? is dat waar???

3. zigeuners bedelen??? is dat wel zo?? of stelen ze???? of vechten ze om in leven te blijven, overlevingsangst kent ieder mens die het moet voelen. (zoals deze mensen die zo weinig mogelijkheid krijgen)

4. hoe zit het met die lege flessen en oud ijzer en alles, waar gaat dat heen?? wat doen ze er mee??? krijgen zij wel het geld van dat harde vieze klusje hard werk het zweet staat hun nog van 3 maand op de rug.

5. hoe zit het met de rechten van de vrouwen/ kinderen mannen/ hoe is dat verdeeld in die cultuur? spreek je je ouders met u aan of is alle samen?? hoe is het is rechten in verhouding??

6. als een vader zijn zoon (heeft alleen een hempje aan gescheurd, vies en hij is 5 jaar) naar de bar stuurt om een bier te halen voor zijn vader, hij betaald vriendelijk maar steeld een appel mee. ik heb hem laten gaan en na gekeken, hij bracht de bier naar zijn vader en liep heel vrolijk snel weg naar een hoekje
daar at hij zijn gestolen appel op. tot zijn moeder kwam en iets tegen hem schreeuwde, vervolgens at de moeder de appel op en spuugde een stukje appel naar zijn gezicht. wat moet ik hievan denken.
is dat opvoeding???


7. ik heb dus veel vragen over de cultuur, misschien kan iemand mij helpen. want ik wil later in Roemenie wonen, maar ik wil pas naar Roemenie als ik alle 3 culturen in roemenie begrijp en ken.
want ik wil geen vooroordeel en geen grote ogen trekken.

Gepost door: Nederlandse verloofd met Roemeens/hongaarse jonge. | 04-05-09

Ik denk dat het voor een Nederlands meisje wel een héél groot avontuur wordt ginder. Je zal de cultuur wel leren kennen, maar of je die cultuur ook zult kunnen begrijpen en leren aanvaarden is een andere vraag.

Gepost door: Janice | 04-05-09

Klopt Ik ben al 10 keer in Roemenië geweest. En klopt ik snap nog steeds niet dat ze met die hygiëne kunnen ;leven. Maar daarom zal er toch ergens wel de mogelijkheid moeten zijn om de cultuur te kunnen (willen) begrijpen???

Gepost door: Nederlandse verloofd met Roemeens/hongaarse jonge. | 08-05-09

Veel geluk. Je hebt één voordeel, de liefde maakt blind.

Gepost door: Janice | 08-05-09

Roemenie Ik ga woensdag naar Roemenie,me vriend komt er vandaan. prachtig land. Maar je moet inderdaad oppassen. Zigeuners zijn niet te vertrouwen. Logisch dat ze gehaat worden.

Gepost door: Kimberly | 11-08-09

Van nature Prachtig land, alleen spijtig dat de zigeuners er wonen. Waarom gaan die eigenlijk niet terug naar hun thuisland, Indie, als ze hier toch zo gediscrimineerd worden? Het zijn toch reizigers van nature?

Gepost door: Wannes | 11-08-09

Ik heb de reacties ook nog eens herlezen en ik vraag mij af wat die mensen lezen. De ene spreekt over een 'krantenartikel', terwijl er nergens één te vinden is. De andere vindt datgene wat ik schreef 'negatief' terwijl dat ook niet waar is en weer een andere vindt Ceauscescu 'ne goeie gast'...

Ondertussen werd er vorig jaar een documentaire uitgezonden, ik denk op een Engelese zender, waarin het uitsluitend over Roma-zigeuners ging en waar ze toonden dat de Roemenen, die aan de ene kant van de straat woonden, een houten afsluiting hadden geplaatst tussen henzelf en de Roma-zigeuners die aan de andere kant van de straat woonden. Bovendien was hun Ceauscescu ervaring heel wat minder rooskleurig dan wat Paul Van Rossem hier komt vertellen.
Helemaal anders is het wanneer ze in dorpen wonen waar geen Roemenen wonen.

Bovendien heb ik nergens gezegd dat het geen vriendelijke mensen zijn. Want in een reportage die onlangs op Canvas werd gegeven, waarin werd getoond dat de meeste zigeuners voor muzikanten studeren, leken ze mij stuk voor stuk, heel sympathiek. Nochtans, toen ik een tijd geleden met Roemeense sprak (die hier met een Vlaming getrouwd is en in amper zes jaar perfect Nederlands spreekt) over de Roma-zigeuners in hun land, was ze helemaal niet positief.

Gepost door: Janice | 11-08-09

al die smerige rotzakken buiten, ze zouden beter terug de deportaties op gang stellen, denk dat heel de nmbs jaren bezig is vooraleer al dat onkruid uit ons straatbeeld verdwenen is, globalisatie trekt op niks...niets anders dan problemen met mensen uit andere contreien, al de groene & de socialisten die stemmen willen putten uit dit soort prutsvolk zullen dit natuurlijk uit een andere bril bekijken maar voor degene die er alle dagen mee geconfronteerd worden die weten beter!!! Heb zo de indruk dat ze hier in Gent met vrachtschepen toekomen week na week...wat een prutsregering is dit hier nu!!!

Gepost door: Jean | 06-10-09

Er is juist geen sprake van discriminatie van Zigeuners in Roemenië. De Zigeuners die in Roemenië leven: bedelen, weigeren naar school te gaan, weigeren een baan aan te nemen. Het enige 'werk' wat ze doen is het deelnemen aan criminele organisaties.
Die zijzelf runnen. De sociaal achtergestelde positie die zij innemen in de Roemeense samenleving hebben zijzelf veroorzaakt door zich niet aan te passen aan de al geldende samenleving.
Als mijn kijkt naar dorpen zoals Huedin ziet men dat er een enorme Zigeunerbevolking is. Ze bouwen enorme huizen en maken ze niet af.
De Roemeense-overheid heeft zelfs maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat Zigeuners actief meedoen aan de samenleving.
Ze doen helemaal niks.
Ze overvallen mensen 's avonds, steken mensen zo dood. En ze worden nooit gepakt.
Want pak je er één, dan komen ze allemaal.
En hoe er in een documentaire van de BBC te zien was, hebben zij zwaar geschut.
Dus nu is de vraag; worden zigeuners gediscrimineerd? Of worden ze alleen scheel aangekeken door de hard werkende Roemeen, die voor een niet al te groot salaris wel een klein tweekamerappartementje heeft.
Nu moet ik wel benadrukken dat dit niet opgaat voor de algehele Zigeuner gemeenschap, maar wel voor de resterende 80%.

Gepost door: Andrei | 15-11-09

't Ja, zo ongeveer dacht ik het ook... de opgezochte info klopt niet altijd met de realiteit blijkbaar.

Gepost door: Janice | 15-11-09

Ik weet niet of je in Roemenië geweest bent?
Want er zijn heel veel schrikbarende situaties, in de grote steden waar er wijken zijn waar Zigeuners de dienst uit maken, maar ook in kleine dorpen waar je 2 waakhonden ongelijnd nodig hebt om ervoor te zorgen dat er niks gestolen word.
Wat ik in mijn vorige bericht ook al zei, dit gaat niet op voor de hele groep, maar wel voor het grootste deel.
Mijn Roemeens familie en een heleboel andere Roemenen die ik spreek zijn redelijk gefrustreerd met het feit dat ze zoveel problemen veroorzaken...

Gepost door: Andrei | 16-11-09

Tussen het artikel dat ik schreef in 2006 en nu 2009, heb ik een Roemeense leren kennen. Helemaal niet het type zoals we ons hier voorstellen. Ze is heel modern en ziet er gewoon westers uit zoals iedereen. In amper zes jaar leerde ze perfect Nederlands praten. Je hoort het bijna niet dat ze niet van hier is.
Ik heb uiteraard ook haar verhalen gehoord en daarom ben ik ervan overtuigd dat het klopt wat je zegt, want zij vertelde net hetzelfde.
Jammer genoeg kennen de meeste mensen hier enkel de Roma versie als we het over 'de Roemenen' hebben. En dat is dus totaal onjuist.
Vrienden van ons zijn naar Roemenië geweest tijdens de vakantie met een campingwagen. En ze mochten op aanraden van de politie zelf, overnachten op de parking van het politiekantoor. Zij gaven hen de raad om zo snel mogelijk door te rijden... Da's natuurlijk ook niet voor niets dat ze zoiets zeggen.

Gepost door: Janice | 17-11-09

wat een onzin word hier gepraat. ooit eens gedacht aan de eerlijk werkende roma? volgens jullie bestaan die niet hea. maar in roemenië krijgt een roma minder betaald als ze werken, dan met een uitkering. die eerlijk werkende roma's worden alleen toegelaten op gevaarlijke plekken, zoals benzine stations, waar ze voor gevaar voor eigen leven staan. opnieuw: wat ze daar verdienen is minder dan een uitkering. want jah een uitkering, dat krijgen ze dan weer wel in romenië, hadden jullie niet verwacht hea.

Gepost door: romameisje | 01-12-09

Hebben we hier niet de Roma en de Roemenen door elkaar gehaald?

Gepost door: Sop | 08-12-09

lees maar eens de zin: in roemenië krijgt een roma minder betaald als ze werken, dan met een uitkering.
de niet roma roemenen krijgen natuurlijk wel meer betaald dan een uitkering.
of was het niet naar mij toe?

maar ja, wat zou jij doen met een uitkering waar je nauwelijks op kan leven? en als je gaat werken krijg je nog minder betaald?
ik suport stelen niet, maar het word ze wel moeilijk gemaakt om te overleven. ben blij dat we in nederland normaal bestaan mogen leven.

Gepost door: romameisje | 08-12-09

Waarom? Waarom beginnen roma niet zelf een bedrijf? Dan kunnen ze hun roma-werknemers toch zoveel betalen als ze maar willen?

En dat werken in een benzinestation zo gevaarlijk is, is ook alleen bij zigeuners bekend. Klagen en zagen, dat kunnen jullie, naast bedelen en stelen. Ga terug naar Indie, daar vallen jullie minder op.

Gepost door: Wannes | 08-12-09

Roma zigeuners nou ja ik woon in een hurrwoning, waar een zigeuner zijn zin op had gezet, zelf kraakte hij een woning en probeerden ze mij weg te pesten door te stalken en gluren, ze wisten zelfs wanneer ik naar de wc ging! hieruit blijkt dat het enorme imperialisten zijn als ze de kans krijgen! Met agressie en geweld hun zin proberen door te drukken.... Van mij mogen ze weg, maar die zigeuner heeft zich zelf opgehangen...

Gepost door: Nederlander | 16-12-09

Ik wil graag mijn reactie er af hebben... is dat mogelijk?

Gepost door: Anoniem | 26-12-09

Ik zie geen enkele reactie staan onder "anoniem", dan wordt het wel een beetje moeilijk, hé?

Gepost door: Janice | 26-12-09

Waarom? van 19:02:15

Gepost door: Anoniem | 26-12-09

Sorry, die reactie is niet van jou

Gepost door: Janice | 27-12-09

Slecht moment Slecht moment uitgekozen Wil, nu hier pas leerkrachten werden afgetuigd door uw troetels. Probeer volgend jaar nog eens...

Gepost door: Wannes | 06-02-10

Denk na voor je iets zegt Hallo Janice,
Wil je s.v.p. mijn e-mailadres van de site halen?
Mijn tekst graag laten staan.
Dankjewel.

Gepost door: wil | 07-02-10

Denk na voor je iets zegt Zullen we vanaf nu eerst iets positiefs in de ander ontdekken en ook uitspreken?
Zeg je wel eens tegen een Roma, wat geweldig dat jullie prachtige muziek kunnen maken.
Geven wij ze een podium?
Wij werken in een klein dorpje in Roemenië en weten waar we over spreken.
Kom op, steek je handen uit de mouwen en help mee. Er zijn zoveel projecten in Roemenië waar ze je kunnen gebruiken! Doen!
Je wordt er "rijker" van.


Gepost door "wil"

Gepost door: wil | 07-02-10

ik lees nu de reactie op mijn vorige bericht... waarom beginnen de roma niet zelf een bedrijf dan kunnen ze hun roma werknemers net zoveel betalen als ze willen.
Er is geen geld om een bedrijf op te starten en mensen betalen daar is dus ook geen geld voor. En mensen willen de roma ook liever niet aannemen. Dus er zal nooit geld voor zijn.
Beetje domme reactie dus, voortaan beter nadenken!

In indie vallen we minder op? Ben bijna net zo blank als een nederlander.
En trouwens nederland had zelf werk en woningen aangeboden aan ons (mijn familie in ieder geval). En we doen ook gewoon keihard onze best om een goed bestaan op te bouwen. Die vooroordelen zijn belachelijk, zo word het ons alleen maar moeilijker gemaakt terwijl we net zoals jullie zijn.

Gepost door: romameisje | 16-04-10

Waarom rijden er sommigen dan rond in een dikke auto's 'Mercedes of dergelijke'. Dan zou ik bij mezelf toch denken dat ze daar wel geld hebben blijkbaar en als dat niet het geval is vraag ik me toch af hoe ze daar aan komen.

Niks is een domme reactie er word er slechts meningen geven domme reacties bestaan niet.

Tuurlijk zijn er Hongaren die anders zijn en daadwerkelijk anders willen leven, maar toch is er nog een hele grote groep die er zelf voor kiest zo te leven en niet anders wil, terwijl als ze gewild hadden dat echt wel anders hadden kunnen doen. Zo zijn er heel veel dingen die je zou kunnen doen voor de Roma's qua dingen geven, maar brengt dat wel iets? ik denk het niet. Ik denk dat die mensen zelf eerst een boel moeten veranderen voor ze een beter bestaan kunnen opbouwen en zich loslaten van het boven en onder de wet leven.

Gepost door: bosuitje | 27-05-10

Waarom rijden er sommigen dan rond in een dikke auto's 'Mercedes of dergelijke'. Dan zou ik bij mezelf toch denken dat ze daar wel geld hebben blijkbaar en als dat niet het geval is vraag ik me toch af hoe ze daar aan komen.

Niks is een domme reactie er word er slechts meningen geven domme reacties bestaan niet.

Tuurlijk zijn er Hongaren die anders zijn en daadwerkelijk anders willen leven, maar toch is er nog een hele grote groep die er zelf voor kiest zo te leven en niet anders wil, terwijl als ze gewild hadden dat echt wel anders hadden kunnen doen. Zo zijn er heel veel dingen die je zou kunnen doen voor de Roma's qua dingen geven, maar brengt dat wel iets? ik denk het niet. Ik denk dat die mensen zelf eerst een boel moeten veranderen voor ze een beter bestaan kunnen opbouwen en zich loslaten van het boven en onder de wet leven.

Gepost door: bosuitje | 27-05-10

Waarom rijden er sommigen dan rond in een dikke auto's 'Mercedes of dergelijke'. Dan zou ik bij mezelf toch denken dat ze daar wel geld hebben blijkbaar en als dat niet het geval is vraag ik me toch af hoe ze daar aan komen.

Niks is een domme reactie er word er slechts meningen geven domme reacties bestaan niet.

Tuurlijk zijn er Hongaren die anders zijn en daadwerkelijk anders willen leven, maar toch is er nog een hele grote groep die er zelf voor kiest zo te leven en niet anders wil, terwijl als ze gewild hadden dat echt wel anders hadden kunnen doen. Zo zijn er heel veel dingen die je zou kunnen doen voor de Roma's qua dingen geven, maar brengt dat wel iets? ik denk het niet. Ik denk dat die mensen zelf eerst een boel moeten veranderen voor ze een beter bestaan kunnen opbouwen en zich loslaten van het boven en onder de wet leven.

Gepost door: bosuitje | 27-05-10

Waarom rijden er sommigen dan rond in een dikke auto's 'Mercedes of dergelijke'. Dan zou ik bij mezelf toch denken dat ze daar wel geld hebben blijkbaar en als dat niet het geval is vraag ik me toch af hoe ze daar aan komen.

Niks is een domme reactie er word er slechts meningen geven domme reacties bestaan niet.

Tuurlijk zijn er Hongaren die anders zijn en daadwerkelijk anders willen leven, maar toch is er nog een hele grote groep die er zelf voor kiest zo te leven en niet anders wil, terwijl als ze gewild hadden dat echt wel anders hadden kunnen doen. Zo zijn er heel veel dingen die je zou kunnen doen voor de Roma's qua dingen geven, maar brengt dat wel iets? ik denk het niet. Ik denk dat die mensen zelf eerst een boel moeten veranderen voor ze een beter bestaan kunnen opbouwen en zich loslaten van het boven en onder de wet leven.

Gepost door: bosuitje | 27-05-10

Sorry van de paar keer dezelfde reactie, ik kreeg aldoor foutmelding dat het niet wou vandaar mijn excuses.

Gepost door: bosuitje | 27-05-10

Wat een idiote reactie. Hongaren? Weet u wel wat Roma zijn?
Hint : Romania...
Ik zie hier anders niet veel Roma's met een Mercedes rijden. U haalt wel een hele hoop dingen door elkaar.
Volgens mij moet u zich maar eens eerst wat in aardrijkskunde verdiepen voor u hier (3 maal) onzin komt posten.

Gepost door: p0p4rt | 29-05-10

Toch kiezen de Roma's er zelf voor zo te leven. Je hoort ze allemaal zeggen dat ze blijven willen trekken en geen vaste plaats willen en vooral vrijheid willen hebben. Kan me best voorstellen dat er daarom ook geen land op zit te wachten dat de roma's er komen staan als ze doen en laten wat ze willen en eigenlijk maar alleen naar de 'kampleider' luisteren. Mijn familie is jaren in contact geweest wat achteraf niet zo'n succes was. Ik denk daarom ook niet dat de mens in een paar jaar veranderd en ineens omslaat.

Ik vind het niet 3 maal onzin wat ik ervan gezien heb geef ik slechts mijn mening over. Misschien haal ik sommige dingen door de war maar dat geeft hun zeker niet alleen maar goeie dingen.

Gepost door: bosuitje | 29-05-10

Waarom zouden er geen roma in Hongarije leven Pop?

Ze willen niet in huizen wonen omdat ze dat te benauwd vinden zeggen ze, maar als enkele clans onverwacht in Gent aankomen eisen ze voor iedereen een ....woning!

De echte reden waarom ze in caravans willen wonen is natuurlijk dat ze snel kunnen vertrekken als de grond weer eens te heet wordt onder hun voeten...

PS: is de blogmaster hier soms schielijk overleden? Wil iemand dan een overlijdensbericht plaatsen?

Gepost door: tom | 30-05-10

Overleden niet, maar te weinig tijd en aan het overwegen of ik met deze blog doorga of niet.

Gepost door: Janice | 30-05-10

@ tom

Ben het volledig met je reactie eens. Ze zeggen zelf heel duidelijk dat ze niet in een huis willen wonen of een woonwagen kamp waar ze moeten blijven omdat zij mensen zijn die willen trekken en die vrijheid willen houden.

Gepost door: bosuitje | 31-05-10

Om even terug te komen op wat reacties hierboven. Roma heeft niet veel te maken met Roemenie. In Bulgarije wonen er volgens mij meer. Net zoals je de "sinti" hebt, dat is een grote groep hier in nederland. En als je verdiept in de verschillen tussen de sinti en roma zal je zien dat de sinti veel slechter beeld hebben gecreerd over de "zigeuners" dan de roma. Dus dan zou het over zigeuners over algemeen moeten gaan.

Uit ervaring weet ik dat als een "zigeuner" gaat vaststaan, word deze ook gelijk uitgestoten door zijn familie en vrienden. Zwak word je dan genoemt omdat je op 1 plek blijft wonen. En familie is heel belangrijk voor de "zigeuners".

En on topic. Roemenie moet al die vooroordelen loslaten en niet meer discrimineren. Maar laat ze dan eerst in Roemenie een goed bestaan opbouwen. Want als ze gelijk naar het westen gaan trekken om te werken, gaat de economie hier helemaal naar beneden.

Gepost door: romameisje | 13-06-10

En dan bedoel ik. Als grote groepen van de roma hier voor weinig geld gaan werken. Worden veel mensen die hier nu werken ontslagen. En dan stort de economie verder in door werkloosheid etc.

Gepost door: romameisje | 13-06-10

zigeuners zijn niet te vertrouwen.

Gepost door: Nick | 17-06-10

Wat is miss met Roma ? Beste mensen ,
Vraag juliie met vol respect om betje na te kijken en kontroleren wat spreek juliie .
Zigeuner bestat niet lang is overleden maar de naam zigeuner is getransformer in de naam ROMA .
ROMA van Oost Europa of West Europa mensen met vol respect en liefde .
Deze Roma is goed muzikanten ,dansers, werk mensen deze mensen is met een achtergrond oude cultuur en traditie .
Maar niet bedelaars en prostitus of criminalitet zoals ander nationaliteiten geven als slechte epiteit voor de ROMA.
Gewoon de Roemeinse roma verdint zijn brood met eigen spellen van straat muziek .
Ik vrag jullie onder de naam ROMA niet op te geven slechte EPITEITEN aub .

Gepost door: Sait Sehersijan Voorzitter Unie van de Roma Gemeenschap Belgie | 24-06-10

Geachte voorzitter, Je lijkt mij een redelijk man, het is echter ook niet onze schuld dat de roma om de haverklap negatief in het licht komen. Ze lijken wel uitsluitend van criminele activiteiten te leven als ik de gazetten mag geloven.

Als ze zoveel kwaliteiten hebben als jij beweert, waarom hebben ze dan niet zelf de Cirque du Soleil opgericht? Of een fabriek van caravans begonnen? Of een rockgroep?

Neen, het blijft bij wiettelen, stelen, bedriegen, bedelen, enz enz. Hoe komt dat toch? Zit het in die indische genen van jullie?

Gepost door: tom | 24-06-10

"De zigeuner" of "de Roma" bestaat niet. De Roma is een verzameling groepen, families, clans of hoe je het maar noemen wil. Ze hebben allen hun eigen leefwijze, geloof, tradities, enz. In Roemenië zie je dat bepaalde families zich grotendeels aangepast hebben aan wat wij een normale leefwijze vinden. Deze mensen worden niet of nauwelijks gediscrimineerd. Daarnaast zijn er veel Roma's die wel de lusten maar niet de lasten willen. Zij willen op hun traditionele manier blijven leven, maar wel in alles meedelen. Als dat niet lukt wordt er al snel over discriminatie gesproken. Toen Roemenie het huwelijk op zeer jonge leeftijd (12-14jaar) verbood stonden de Roma op hun kop. Binnen de eigen gemeenschap gebeurt het nog steeds, alleen kunnen die huwelijken nu niet meer officieel geregistreerd worden. Dat levert dan weer grote problemen op bij het verkrijgen van officiele papieren.

Nu overal posters hangen waarop staat dat je bedelende kinderen geen geld meer moet geven omdat ze op die manier vaak meer verdienen als jij en daarom dan ook niet naar school gestuurd worden, heet dat ook weer discriminatie. Dat het bedelen veel geld op kan brengen heb ik zelf verschillende malen geconstateerd. Bijvoorbeeld een vrouw met baby die binnen een uur een bedrag ophaalde waarvoor de doorsnee Roemeen meer dan een dag moet werken. De baby werd, bij min 10 graden, na een uurtje aan de volgende vrouw doorgegeven, waarna moeder nummer 1 een barretje in dook.
Groepen Roma die dagelijks naar een ruim honderd kilometer verder gelegen stad rijden (in een dikke mercedes) omdat het bedelen daar meer opbrengt. Kindertjes die met hun hand over hun buik beduiden dat ze honger hebben, maar een broodje met dik beleg weggooien en naar je spugen omdat je ze geen geld geeft.

Elk Roemeens kind moet naar school. Om ervoor te zorgen dat dat ook gebeurt worden de coupons voor de kinderbijslag op school uitgereikt. Wat gebeurd er? Op de dag dat de coupons uitgereikt worden zijn alle kinderen aanwezig, om daarna weer een maand thuis gehouden te worden. De regeling wordt bijgesteld en de coupons worden gekoppeld aan de absentielijst. Plotseling zitten de klassen overvol met kinderen die soms jaren onderricht gemist hebben of worden leerkrachten onder bedreiging gedwongen de absentielijsten bij te werken. Zo zou ik nog wel een hele lijst voorbeelden kunnen noemen. Natuurlijk halen woninguitzettingen het grote nieuws. Maar dan wordt vaak niet vermeld hoe ze in de woning gekomen zijn. Gekraakt, illegaal gebouwd of jaren de huur niet betaald, het wordt allemaal over één kam geschoren.

En ja, in sommige ziekenhuizen vinden bevallingen op afgesloten afdelingen plaats en liggen Roma op aparte kamers. Een van de redenen daarvoor is het grote aantal Roma vrouwen dat direct na de bevalling opstapt en haar kind achterlaat. Of de familie die langs komt en het kind meeneent dat daarna spoorloos verdwijnt.

Het percentage Romakinderen in weeshuizen is schrikbarend groot. Alleen zijn het vaak geen wezen, maar kinderen waarvoor de ouders plotseling wel willen en kunnen zorgen als ze oud genoeg zijn om te werken. En als de regels dan aangescherpt worden voelt men zich alweer gediscrimineerd.

Het klinkt allemaal heel negatief, maar het zijn wel dingen die ik zelf meegemaakt heb tijdens de 11 jaar die ik nu in Roemenie woon. Jammer genoeg zijn het steeds de negatieve voorbeelden die aangehaald worden. Aan de ene kant om te laten zien wat de Roma toch een verschrikkelijk volk zijn en aan de andere kant om medelijden te wekken. De Roma die zich wel aangepast hebben hoor of zie je niet in het hele verhaal. Dat wat in Nederladn ook niet geaccepteerd zou worden wordt tot zielig geval verheven.

Gepost door: roelie | 31-08-10

wowwtje hee wat een lappe tekst ka ner nie een plaatje bij ofzo ;D

Gepost door: makeuteltje | 06-01-11

Ja hoor, makeuteltje, dat kan als jij hier even duidelijk uitlegt hoe ik ze hier kan oploaden.

Gepost door: Roelie | 06-01-11

Foto's opladen in de reacties gaat niet.

Gepost door: Janice | 17-06-11

jajajaj india pikistan en egypt daar komen ze oorpronglijk van daan .als je een nomaden bestaan wilt leven prima maar val een ander niet lastig door te stelen en bedelen .jaa hier zijn de straffen laag ik vraag me af ,doen ze dit in landen waar de straffen hoger liggen ook ??maar vroeger kregen de woonwagenbewoners hier op hun id kaart of een uittreksel een w links in de bovenhoek oftewel woonwagenbewoner .en ik weet een zigeuner is geen moslim nee zijn cristelijke mensen ,

Gepost door: xxxx | 30-07-11

Ja deze antwoorden over zigeuners vind ik niet echt slim.boven geschreven.
Ik denk dat zigeuners bedelen om te overleven, omdat ze tekorten hebben in hun leven de oorzaak is onbekend. Ze worden ook gediscrimineerd. Ze kunnen wel een baan hebben, maar worden toch niet aangenomen of ontslagen denk ik. Een tekort en armoede ontstaat misschien als ze niet met respect en liefde worden bejegend, behandelt. Als er geen basis is een jeugd van liefde kunnen ze zich niet goed ontwikkelen. School is niet goed voor de ontwikkeling, school is net een gevangenis. Meestal worden deze mensen daar gepest. Ikzelf ben ook een soort zigeuner uit het buitenland( ik zeg verder niks over mezelf)Ben heel erg gpest geworden op school, geen basis gehad van liefde weggeduwd, genegeerd. Me familie zegt dat ik niet mag zeuren. Maar als er geen basis is ontwikkeling tot rotte tomaat. Liefde en respect zijn nodig, kwaadaardige mensen kunnen leiden tot de dood. Verder moet ik oppassen voor de verleidingin het leven. Door tekorten ontstaat jaloezie en diefstal onder elkaar en ruzie niks lukt alles gaat mis. door liefde leven meiden voort. dOOR Goed gedrag van andere krijgen zelfvertrouwen en geen onzekerheid en geen minderwaardigheidcomplex. Mensen als mij krijgen nooit hun zin, hoe dat bij zigeuners is weet ik niet........wel me zin ben ik verwend.

Gepost door: maria | 27-12-11

Post een commentaar