21-11-06

Bestelling nieuwe bussen

Amper dertien jaar geleden plaatste het Waalse Gewest een bestelling voor nieuwe bussen bij een Franse maatschappij inplaats van bij het Vlaamse bedrijf Van Hool.(1)

Op 28 februari 2006 veroordeelde een Franstalige Brusselse rechtbank van eerste aanleg het Waalse Gewest en de Waalse busmaatschappij TEC (SRWT) tot het vergoeden van Van Hool omdat ze in 1993 een contract voor de levering van 278 autobussen onwettig toewezen aan de firma EMI uit Aubange. Een vergoeding is er echter nog lang niet. Van Hool moet eerst zelf bewijzen dat het door het gemiste contract schade leed…

Rare manier van rechtsspraak. Wie een grote bestelling misloopt lijdt uiteraard schade en het komt de werkgelegenheid zeker niet ten goede.

Maar nog vooraleer de vorige zaak in orde is, doet Wallonië het weer. Ze bestellen deze keer 170 bussen voor een bedrag van 35 miljoen Vlaams geld bij een Frans bedrijf Irisbus en Van Hool pakt er weer naast.

Ik ben benieuwd of Somers nu het Franstalige nationalisme zal aanklagen en ook de vakbonden van zich gaan laten horen nu de bestelling in het buitenland werd geplaatst.

Ik denk het niet. De Lijn mag nu ook bussen bestellen bij Van Hool om de bittere pil wat te verzachten. Voor het overige zal u er niet veel meer over horen vrees ik.



(1) Wallonië verbiedt in 1993 de Waalse busmaatschappij TEC haar bestelling (45 miljoen euro) te plaatsen bij Van Hool uit Koningshooikt. TEC werd verplicht te bestellen bij het bedrijfje EMI uit Aubange, ‘ter wille van de Waalse werkgelegenheid’. EMI leefde voordien van bestellingen van het Belgisch leger. EMI mocht zijn offerte aanpassen na de afsluitdatum. Van bij het begin was duidelijk dat die beslissing in strijd was met de Belgische wetten en de Europese regels, maar ze werd toch doorgevoerd. Het werd een van de heftigste communautaire rellen ooit. De Waalse beslissing bracht Vlamingen op de communautaire barricaden die er voordien nooit te zien waren geweest., schreef De Standaard al op 13 maart 2006. EMI zorgde niet voor meer jobs in Wallonië: het importeerde Renault-bussen (per stuk 25.000 euro duurder) - uit Frankrijk en kleefde er in Aubange enkel een klevertje van EMI op. Het onderhoud gebeurde ook niet in Aubange.
De Belgische rechtbanken reageerden telkens erg laat in dit dossier. Het Europees Hof van Justitie niet, dat sprak al een veroordeling uit in 1996. De Raad van State volgde in 1999. De burgerlijke rechter in 2006.
De firma EMI uit Aubange kreeg recent van de federale minister van Defensie, André Flahaut (PS), nog een cadeautje. De 242 nieuwe pantserwagens die België koopt bij het Zwitserse bedrijf Mowag, worden voor een stuk gecompenseerd met bestellingen bij EMI. In 2003 redde Flahaut EMI al eens, door compleet nutteloze moderniseringen aan houwitsers te laten uitvoeren.

Bron:VVB

12:37 Gepost door Janice Laureyssens in Algemeen | Permalink |  Facebook |

Commentaren

Houwitzers Van deze houwitzers type M109A2 werden de laatste medio 2004 afgevoerd. Het gemoderniseerde type werd NOOIT gebruikt!

Gepost door: Metten | 21-11-06

V.W-VVB en Uw artikel Beste,is het mogelijk Uw artikeltje in ons gastenboek te plaatsen,wij kijken er naar uit.
En op Zondag 26 November allen naar WIEZE,mannen weten waarom.
http://ardooie-koolskamp.vvb.org

Gepost door: Tijl | 21-11-06

De commentaren zijn gesloten.