28-11-06

Moslimlanden tegen sluier

In de islamitische wereld bestaat breed verzet tegen de verhullende niqaab en burqa. Tunesië loopt voorop in de strijd tegen hoofdbedekking voor vrouwen

large_124767

Elke keer wanneer er in Europa een land de discussie over het verbieden van hoofddoeken aangaat, komt er vanuit de islamitische Conferentie (OIC) (een belangrijke organisatie waarin 57 islamitische landen samenwerken) protest en noemen zij het verbod discriminerend.

De minister van Maleisië; die momenteel voorzitter is van het OIC, noemt een verbod in Nederland op het dragen van een burqa (een alles verhullende tent) of het dragen van een niqaab (dat enkel de ogen vrijlaat) getuigen van weinig respect voor andere religies. Dat het dragen van dergelijke ‘vermomming’ eerder getuigt van weinig respect tegenover de bevolking van het gastland, dat vindt men daar normaal.
Saoedi-Arabië bemoeide zich al eerder met de Franse wetgever die het dragen van hoofddoeken verbood in scholen.


jk3_thumb_1380

Maar hoe gaat de islamitische wereld zelf om met sluiers en hoofddoeken? Regeringsleiders in de regio strooien gemakkelijk met verwijten naar het Westen, maar kritiek op moslimlanden die andere religies discrimineren en het niet zo nauw nemen met de mensenrechten is zelden te horen. Bovendien past het Nederlandse en Franse plan in een tendens die ook in de moslimwereld gaande is. In verscheidene islamitische landen gelden beperkende regels voor hoofddoeken en sluiers.

Onlangs zei een Egyptische minister dat de hoofddoeken zouden moeten verboden worden, want dat de haren van vrouwen zo mooi zijn als rozen. Onmiddellijk kreeg hij reactie van fanatieke moslims in eigen land.

Turkije en Tunesië gaan momenteel het verst. Deze twee landen hanteren al decennialang een verbod op het dragen van hoofddoeken. Turkije verwijt zelfs het Westen te tolerant te zijn met het toelaten van hoofddoeken uit angst voor reacties in het eigen land, “waarom wij niet en zij wel?”

In Turkije zowel als in Tunesië is het wel toegelaten het hoofd te bedekken, maar dat betekent niet dat het in alle gevallen wordt getolereerd. Vooral vrouwen die met extreme hoofdbedekking de straat opgaan, kunnen in Turkije en Tunesië rekenen op uitzonderlijke belangstelling van de politie.
Vooral in Tunesië treedt de overheid hard op tegen kleding die op een fanatiek islamitische overtuiging duidt. Vrouwen in burqa of niqaab worden voor ondervraging meegenomen naar het politiebureau, waarna ze maandenlang worden geschaduwd door agenten in burger. Mannen met baarden ondergaan hetzelfde lot. Volgens internationale mensenrechtenorganisaties zouden van moslimfundamentalisme verdachte personen gemarteld worden in Tunesië.


a20061925245525
Rel in Engeland na verbod op niqaab voor lerares (die een proces aanging om haar 'rechten' op te eisen.


Maar ook in Egypte zijn niqaab en burqa verboden op een groot aantal universiteiten. De overheid beweert dat het om veiligheidsredenen gaat, omdat fundamentalisten vinden dat een burqa of niqaab een prima manier is om je te vermommen. Maar de Egyptische regering is in ieder geval tegenstander van hoofdbedekking op religieuze gronden want president Mubarak profileert Egypte graag als een liberaal moslimland als ideale bondgenoot voor het Westen.

Ook in Bangladesh bestaat een brede afkeer voor de alles verhullende kledij en in Somaliland werden begin deze maand twee medewerksters van Radio Hargeysa ontslagen omdat ze weigerden hun hoofddoek af te doen. Nochtans is bijna iedereen moslim in Somaliland.

En ook voor de Marokkaanse koning Mohammed VI is de emancipatie van de vrouw één van de speerpunten van zijn beleid. Tot voor kort deed de regering niet moeilijk over vrouwen in extreme hoofdbedekking. Maar sinds kort is dat veranderd. Het dragen van hoofbedekking wordt aangepakt via scholen en Royal Air Maroc heeft haar vrouwelijk personeel verboden nog hoofddoeken te dragen.

Dan kan men zich afvragen waarom sommige moslimlanden wél het Westen bekritiseren wanneer ze hoofddoeken willen verbieden en absoluut geen kritiek hebben op andere moslimlanden. Willen ze daarmee enkel hun macht over het Westen demonstreren, want het is een feit dat heel wat islamitische landen vrij positief staan tegenover maatregelen die het dragen van hoofddoeken en sluiers aan banden leggen.
Soms vraag ik mij af of Europese regeringen af en toe eens iets lezen over wat er ginder gaande is. Waarom willen ze in het Westen islamitischer zijn dan Mohammed zelf? Hij wou evenmin dat vrouwen hoofddoeken en sluiers droegen. Enkel onder druk van de oude patriarchen gaf Mohammed toe dat vrouwen en dochters zich moesten ‘bedekken’ wanneer ze het huis verlieten’. Er staat geen woord over het dragen van hoofddoeken in de koran. Omdat het al eeuwen een gewoonte was en de patriarchen het toen zo wilden houden...tot op de dag van vandaag, bestaat de hoofddoek nog steeds!


kid_15
Kindertekening uit Afghanistan

In Australië heeft een imam onlangs nog gezegd dat ‘alle’ vrouwen zich zouden moeten bedekken, want dat ze anders niet moesten verwonderd zijn wanneer ze verkracht werden. Ze vroegen erom, zei hij. Geen hoofddoek dragen was voor hem hetzelde als vlees laten liggen, dan moet je er ook niet van opkijken dat er vliegen gaan opzitten.

Ondanks aandringen van de Australische regering weigerde hij echter ontslag te nemen als imam. Maar net als in elk Westers land ontbreekt het ook de Australiërs aan een kordaat beleid. Het ziet er dus naar uit dat moslimlanden het voortouw gaan trekken in de emancipatie van de moslimvrouwen.

02:34 Gepost door Janice Laureyssens in Algemeen | Permalink |  Facebook |

Commentaren

Nog aan toe te voegen dat volgens de Turkse archeologe Muazzez Ilmiye Cig de oorsprong van de "islamitische" hoofddoek bij Soemerische prostituees ligt.
Uit haar historisch onderzoek bleek dat ongeveer 5000 jaar geleden droegen soemerische prostituees in tempels een hoofddoek droegen als herkenningsmiddel.



Gepost door: Bob | 28-11-06

Interessant! Kan ik daar ergens iets over vinden?

Gepost door: Janice | 28-11-06

Hoofddoek Op de webstek van het Vlaams Belang, artikel van 5/11/2006.
Groetjes...

Gepost door: Metten | 28-11-06

Hoofddoek Inderdaad.
Ik zet het artikel hier even onder:

Hoofddoek en prostitutie

05.11.2006 11.11u - Volgens Muazzez Ilmiye Cig ligt de oorsprong van de islamitische hoofddoek bij Soemerische prostituees. De Turkse archeologe stoelt haar bewering op historisch onderzoek. Daaruit zou blijken dat het dragen van de hoofddoek uit de cultuur van de Soemeriërs stamt. Zo’n 5000 jaar geleden droegen prostituees daar in tempels een hoofddoek.

U kan wel raden dat de uitlatingen van de 92-jarige vrouw in Turkije als de spreekwoordelijke rode lap op de stier werden onthaald. Een advocaat uit Izmir legde prompt klacht neer, maar de rechter sprak deze week de vrouw vrij. Er valt soms ook goed nieuws te rapen in Turkije.

De kranige oude tante moest naar eigen zeggen ontzettend lachen toen ze ontdekte waar het gebruik van de hoofddoek vandaan kwam. “Je moet dat aan de mensen vertellen in Nederland”, zegt ze in NRC-Handelsblad. “Het symbool van islamitische eerbaarheid komt uit de wereld van de prostitutie”… “Je zou je schamen je hoofd te bedekken als je eens wist waar dat gebruik vandaan kwam”, schrijft ze in een boek en zegt ze tegen jonge moslimvrouwen en –meisjes.

In de ogen van Cig werd de hoofddoek dus niet gebruikt om “de eer van de vrouw te beschermen” maar als een herkenningsmiddel voor prostituees. De archeologe maakte de Turkse revolutie van Atatürk nog mee. Het Arabische schrift werd afgeschaft en Atatürk maakte komaf met de strenge kledingsvoorschriften van de islam. Jongens en meisjes gingen samen naar school en op klasfoto’s uit die tijd is geen hoofddoek of niqaab te bekennen.

“Het zijn mannen die vrouwen vandaag dwingen om een hoofddoek te dragen”. Muazzez Cig maakt zich dan ook zorgen over de dreigende islamisering van Turkije. Premier Erdogan heeft een voorgeschiedenis als fundamentalistische hardliner en zijn regering heeft zich naar eigen zeggen tot doel gesteld “de godsdienst te redden”.

Cig schreef een brief aan de vrouw van de premier. “Ik droomde dat ik van de trappen afliep van het mausoleum van Atatürk in Ankara. Ik zag de premier met zijn echtgenote omhoog lopen. De echtgenote was modern, zonder hoofddoek. Zou het niet fantastisch zijn, als U die echtgenote was?” Cig wacht nog altijd op een antwoord. Volgens de oppositie zit de hoofddoek op het hoofd van mevrouw Erdogan gelijmd…

En dàt Turkije willen De Gucht en Verhofstadt kost wat kost Europa binnenloodsen.

Gepost door: Janice | 29-11-06

Hoofddoek (hijaab=verhulling)
"Mijn moeder had in Aden niemend om haar te beschermen,geen vader of broer.Op straat namen mannen haar wellustig op en vielen haar lastig.Dus begon zij een sluier te dragen,net als de Arabische vrouwen die zich wanneer ze buiten gingen hulden in een lang zwart gewaad met alleen een smalle opening voor hun ogen.Het beschermde haar tegen opdringerige mannen en tegen de schaamte die ze voelde wanneer ze werd aangestaard,en de bedekking was een symbool van haar geloof.Als je wilde dat God van je hield,moest je je zedig gedragen en Asha Artan wilde de zedigste,meest rechtschapen vrouw van de stad zijn."

Uit "MIJN VRIJHEID" van Ayaan Hirsi Ali.
Blijkt dus dat een "hijaab" door zijn beschermende functie een symbool van vrouwelijke onderdanigheid en geloof is.Een duidelijk statement van de minderwaardigheid van de vrouw in de islam.

Gepost door: Ruzgar | 29-11-06

De fundamentalistische Vlamingen pakken de moslims op een verkeerde manier aan. Dat de Moslim zich willen vasthouden aan de oude traditie is soms wel een feit. Maar daar hebben de fundamentalistische Vlamingen ook hun verantwoordelijkheid.
Door te verzetten tegenover alles wat moslim is los je het probleem niet op. Je verergert het probleem.

Neem nu de rituele slachtingen, ooit al een kreeft of krab gegeten, Filip De Winter ?

Ook zit Filip De Winter te zagen dat bepaalde moslims restaurants alcohol verbiedt. Ik zou zijn reactie zien moest ik cannabis in restaurant zou toelaten.

Gepost door: Wim | 03-01-10

Volgens mij is er toch wel een groot verschil tussen cannabis en een pintje of een glas wijn, hé!
En zelfs indien je het als gelijk product zou beschouwen, is cannabis illegaal en worden er dus geen belastingen noch accijnzen op geheven.

En ik snap niet goed waarom je op mijn blog Filip Dewinter rechtstreeks aanspreekt. Ik maak al een poos geen deel meer uit van het VB en ik denk niet dat hij leest wat hier staat.

Maar als het je tevreden kan stellen, ik eet nooit iets dat verbonden is met dierenleed. Geen kikkerbillen, geen foie gras, geen kreeft noch krab... en heb mij zelfs verzet tegen de toetreding van Spanje tot de EU omwille van de gruwelijke stierengevechten.

Ik ben ervan overtuigd dat dieren zo slecht behandeld worden omdat ze volgens de diverse godsdiensten als minderwaardige schepselen beschouwd worden en daar ben ik het niet mee eens. (Om diezelfde reden worden vrouwen trouwens ook vaak als minderwaardig beschouwd).

Maar de godsdienst in het Westen laat de mensen nog de keuze of ze al dan niet dieren mishandelen, het ligt hier dus aan de mens zelf. Bij de islam is het een wet omdat de koran het voorschrijft en die wetten horen niet thuis in het Westen.

Gepost door: Janice | 04-01-10

De commentaren zijn gesloten.