15-01-07

Van Brempt vindt Nederlandse ophef over het vignet 'bizar'

large_307558 (Small)De Vlaamse minister van Mobiliteit Van Brempt noemt de Nederlandse verontwaardiging over het Belgische wegenvignet ‘bizar’, maar heeft er ergens ook wel begrip voor: 'Als het over hun portemonnee gaat, dan kennen we de Nederlanders.’




Typisch gemene, klein en beledigende socialistische uitspraak.


Het kadert een beetje in wat Humo aan het omhoog gesch...zoontje van Tobback vroeg en zijn reactie op die ‘stomme’ vraag.
Humo: “Hoe zou u reageren wanneer Filip Dewinter door zeven allochtonen op de tram zou worden aangevallen?”
Bruno Tobback: “Ik zou waarschijnlijk, de woorden van Filip Dewinter indachtig, het veel te gevaarlijk vinden om tussenbeide te komen”.

Het schandalige even terzijde gelaten...Hij vindt het te gevaarlijk...da’s toch al een erkenning dat we gelijk hebben, of niet?




Terug naar het wegenvignet.
Een jaar ofzo geleden was Wallonië van plan om alleen het wegenvignet in te voeren. Zelfs Vlamingen die naar Wallonië reden zouden verplicht geweest zijn om een vignet te kopen. (Stel je voor...)


Waals minister van Mobiliteit Michel Daerden (PS) wil dat vanaf 1 januari 2006 iedereen die over de Waalse snelwegen en de grote gewestwegen rijdt een wegenvignet van 25 euro op zijn voorruit kleeft. “Ik vind het onzinnig dat het vignet enkel in Wallonië wordt ingevoerd”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt. “Daardoor zouden vele Vlamingen moeten betalen om bijvoorbeeld naar hun werk te rijden.” Ze verwijst onder meer naar de snelweg E40 die verschillende gewesten passeert.

website Kathleen Van Brempt”

ID1_20030922001
Moeten toeristen daarvoor betalen???

Dus na heel wat gekonkel onder elkaar zijn ze overeen gekomen het vignet voor heel België in te voeren. Niet alleen voor vrachtwagens, die uiteindelijk alleen verantwoordelijk zijn voor het kapot rijden van onze wegen – ook omdat er altijd goedkope materialen gebruikt worden – maar bovendien zorgen de vrachtwagens die door ons land naar alle uithoeken van Europa trekken, ook heel vaak voor ongevallen.

Dus vignetten voor vreemde vrachtwagens, ja, maar niet voor personenwagens. Het is absurd om de grenzen open te zetten en dan tol te heffen. De middenstand, dus onze economie zal er zwaar onder te lijden hebben, want Van Bremt beweert wel dat Nederlanders krenterig zijn, maar dat is zeker niet het geval.

‘Het is bizar dat de Nederlanders zo reageren’, zei Van Brempt in Ter Zake. Volgens haar wordt de soep niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Het rode schuddebolleke Van Brempt gaf aan dat het bedrag van zestig euro alleen geldt voor een jaarvignet. Net zoals in Oostenrijk komen er volgens haar ook goedkopere vignetten voor bijvoorbeeld tien dagen. Verder is Van Brempt bereid de situatie voor inwoners van Zeeuws Vlaanderen en Baarle-Hertog nader te bekijken, al ziet ze op dit moment ‘niet echt een concrete oplossing voor het probleem.
Je zal er maar wonen, het lijkt een beetje op West-Berlijn destijds.

De andere vergelijkingen met Frankrijk of Zwitserland zijn absurd. Wanneer men op de ‘prachtige’ Franse snelwegen wil rijden moet men inderdaad tol betalen, maar er is een gratis alternatief. Hier niet. De Zwitsers doen wat ze willen, want zij horen niet tot de EU.

Per 2008 moet iedereen die over miserabele snelwegen rijdt een vignet kopen en dat op de voorruit plakken. Wij ‘Belgen’ krijgen het vignet, dat per jaar zestig euro gaat kosten, en mogen het daarna in mindering brengen van de wegenbelasting. Ik ben benieuwd hoelang het gaat duren vooraleer het vignet duurder wordt maar de wegentaks hetzelfde blijft.
Nederlanders en andere niet-Belgen krijgen niets vergoed. Met dat geld wil de overheid de wegen opknappen want met de 12 miljard die ze nu al ontvangen via de wegentaks en waarvan maar éénderde wordt gebruikt voor de infrastructuur van onze wegen, komen ze blijkbaar niet toe. Ze gebruiken het liever voor nutteloze bouwwerken...


nutteloos
E19
De E19 spant de kroon in het koninkrijk van de nutteloze bouwwerken. In het midden moest een tweede supersnelweg komen, met enkel op- en afritten in Antwerpen, Mechelen en Brussel. Daarvoor werden heel wat bruggen gebouwd, maar de supersnelweg kwam er nooit. Aan het eind van de E19 aan de Brusselse Ring wordt een deel van de snelweg en het bijhorend klaverblad niet gebruikt. Ooit waren er plannen om de E19 verder door te trekken naar het centrum van de hoofdstad, maar ook die werden nooit gerealiseerd.


In Nederland leidde het plan tot veel kritiek. Bewoners van Zeeuws Vlaanderen en Baarle-Hertog voelen zich gedupeerd, omdat zij altijd moeten betalen als ze ergens heen willen: Of voor de Westerscheldetunnel of voor de Belgische snelwegen. Gedeputeerde van Zeeland Toine Poppelaars sprak van discriminatie. CDA-europarlementariër Corien Wortmann twijfelde over de juridische haalbaarheid van het plan en ook de autobond ANWB had kritiek.

Ook Vlamingen worden gedupeerd. Als het van het Antwerps stadsbestuur afhangt zou men (op aanraden van Van Peel) eveneens tol heffen aan de Kennedytunnel, net zoals men nu ook doet aan de Liefkenhoektunnel.
In Wallonië daarentegen hoeft men nergens tol te betalen, niet om over een brug over de Maas in Namen te rijden en evenmin om een lange tunnel in Luik onder de rotsen door te rijden.

Waarom moeten we in feite een vignet betalen wanneer enkele weken geleden in de krant stond dat Vlaanderen zwemt in het geld? Simpel toch? Omdat Wallonië eenzijdig het vignet wou invoeren en dat kon niet. Dus ging Vlaanderen weeral eens plat op de buik voor de 'wil' van Wallonië en volgden ze gedwee de eis van zatlap Daerden.
Dat is dan ook de reden dat wij het 'terug trekken' via de wegenbelasting. (Voorlopig toch...)

Binnenkort mogen Vlamingen ook nog betalen om te ademen, want onlangs heeft Vlaanderen weer ‘lucht’ gekocht in Bulgarije en dat moet tenslotte ook betaald worden...


927911+s(120!x120!)
Zon- en feestdag...een dagje naar Hulst....

01:11 Gepost door Janice Laureyssens in Algemeen | Permalink |  Facebook |

Commentaren

Snelwegenvignet Belgische weggebruikers kunnen het vignet in mindering brengen bij de jaarlijkse wegentaks. Van Brempt vergeet er echter bij te zeggen waarom. De reden is simpel: sinds augustus 1985 wordt het snelwegenvignet automatisch in de wegentaks verrekend. De toenmalige regering wou het snelwegenvignet invoeren. Dit stuitte op grote weerstand bij de automobilistenverenigingen. Deze adviseerden hun leden geen vignet te kopen uit protest. De regering besloot toen het vignet met terugwerkende kracht te verrekenen in de wegentaks.
Dit heeft drie voordelen: iedere gemobiliseerde weggebruiker betaalt, er moeten geen vignetten gedrukt worden en er moet geen extra personeel ingezet worden voor controle.
Als wij €60 moeten betalen voor een vignet zonder aftrek betalen wij er in theorie twee.

Gepost door: Metten | 15-01-07

Straf Bedankt voor de informatie, dat wist ik niet.

Gepost door: Janice | 15-01-07

Onnozel gelul van het schuddekopje! Katleentje van Brempt, omhooggevallen (zoals er meer zijn in die spastenpartij) gaat de Nederlanders wel eens affronteren!
Als het over hun portemonnee gaat, dan kennen we de Nederlanders..
Haar portemonnee is groot genoeg: als ze iets nodig heeft ,grabbelt ze gretig in de mijne.
Maw. respect voor aldegenen die thuishoren in of sympathiseren met de spasten.
Voor al de anderen of het nu Vlamingen zijn of Nederlanders: geen greintje respect.
WIJ ZIJN ALLEEN GOED OM TE BETALEN!
En Katleentje, hoe zit het met onze Waalse vrienden?
Die hebben toch ook keiveel aandacht voor hun portemonnee, en hij zit dan nog vol met ONZE centen!

Gepost door: Udo | 17-01-07

Bedankt Janice Duidelijke taal Janice, en ze hebben zelf gezegd dat het hen 240 miljoen zou opbrengen jaarlijks, geloof ik. Dus het heeft zeker niet met geld te maken...

(Kan iemand mij dit bedrag bevestigen ? ben niet 100% zeker dat dit juist is dank u!)

Gepost door: Philip Mertens | 17-01-07

40 miljoen In de krant lees ik vandaag dat Kathleen Van Brempt spreekt over 40 miljoen euro.
Ik vraag mij af wat ze doen met al dat geld, het wordt zeker en vast niet geïnvesteerd in de infrastructuur van onze wegen.

Gepost door: Janice | 17-01-07

De commentaren zijn gesloten.