17-01-07

Patrick Janssens ontslaat niemand met een hoofddoek -

17/01/2007 - Nieuwsblad

doek

ANTWERPEN - Burgemeester Janssens (SP.A) beklemtoont in een exclusief interview aan het Nieuwsblad dat niemand bij de stad ontslagen zal worden omdat zij een hoofddoek draagt. ,,Als iemand een symbool achter een loket niet willen afdoen, zoeken we een andere functie." ...
Gelukkig noemt hij het geen 'religieus' symbool, want dat is het niet. Het is ofwel verplicht door de mannelijke moslims, ofwel een 'statement' die ons zegt 'hier ben ik, ik pas mij niet aan en durf maar eens iets te doen...".

11:15 Gepost door Janice Laureyssens in Algemeen | Permalink |  Facebook |

Commentaren

Het wordt pas erg als de "hoeren" van hier die geen hoofddoek dragen een boete krijgen omdat zij zo schaamteloos durven rondlopen in de stad.
Zo ver zijn we nog niet, voorlopig nog niet!
MAAR DE KLOK TIKT langzaam!
Eens worden alle Antwerpse hoeren SERIEUS op hun plaats gezet, en zal het WARE GELOOF triomferen!

Gepost door: UDO | 17-01-07

Aanpassen Vandaag om 16:04 uur verklaarde de Vlaamse Minister President in het Vlaams Parlement dat wie zich in Vlaanderen vestigt zich onze taal en cultuur eigen moet maken. Eric Van Rompuy en Joris Van Hauthem stonden er bij.

Gepost door: Metten | 17-01-07

Onrecht bestrijden tot welke prijs? Beste,
Ik heb vorige maand op een van uw pagina's iets geschreven met een oproep tot interreligieus bestuur. Wellicht wat vlug gereageerd omdat het de eerste keer was dat ik jullie pagina's las... Ik vraag mij onderstussen (bij een tweede lezen tergelegenheid van nieuwe informatie van uw kant) toch wel af of wie Islam een religie van de haat noemt, gewoon niet in staat is tot wat dialoog. Als ik goed kijk is slechts een enkele stem te horen op uw pagina's, met name die van haat tegen wat men zelf noemt de 'religie van de haat'. Ik zou mij moeten vergissen en neem desgeval graag mijn woorden terug. Doch, tegen beter weten in, betreurt het mij ondertussen dat jullie andersdenkenden gewoonweg wegvagen. Ik zeg niet dat de Islam niet tot haat in staat is, wat we dan ook moeten bestrijden, maar hoever staan wij eigenlijk zelf in het westen na 5000 jaar civilisatie (als ik mij niet vergis zijn het uw eigen woorden in reactie op mijn schrijven)? Ik zie het zo: als ik mijn enkel verzwicht, moet ik naar de dokter. Ik geloof niet dat het dan goed is om heel Belgie en omstreken daarvoor bij elkaar te schreeuwen. Ik deel daarom de overtuiging dat, wanneer we het hebben over vredevol samenleven (waar jullie voor staan, zo geloof ik), we aan tafel moeten gaan zitten tot als de haat uit onze harten verdwenen is, maar dan ook helemaal. In Japan, bijvoorbeeld, laat men in bedrijven managers op kantoor opgesloten zitten tot wanneer ze een oplossing hebben gevonden voor de impasse waarin ze zijn verzeild geraakt. Of moeten we ieder in onze eigen kooi worden opgesloten? Ik zou dat pas een kleurloze maatschappij noemen. Alvast, in afwachting van wat beterschap, graag de link naar een tekst die ik op Indiymedia publiceerde. U heb hem op de URL link geplaatst. Ondertussen is wat meer te lezen op www.thabor.org.

Gepost door: Thierry Limpens | 19-01-07

Islam - Religie van de haat. Weet u, als ik de koran lees, dan vind ik om de tweede Süra haat tegenover joden en ongelovigen. Toen ik een jaar lang in Noord-Afrika verbleef, ondervond ik haat tegenover westerlingen (ongelovigen) die werden afgeschilderd als varkens en apen.

Hoe kunt u als 'bekeerling tot de islam' nog nuchter over interreligieus bestuur praten? U hebt toch een voorkeur?

Ik ben ongelovig. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer iemand sterft het gewoon gedaan is. Na dit is er niets meer. Geen Walhalla, geen 72 maagden en beken vol melk en honing, geen hemel met engeltjes... nada, niets. Geen enkel geloof is het waard om mensen de dood in te jagen.

Als ik dan zie dat in naam van een opperwezen mensen zichzelf opblazen en onschuldigen mee de dood insleuren, hoofden afhakken, gebouwen, treinen en metro's opblazen...en vooral hun kinderen vol haat pompen en er Jihadstrijders van maken met de (valse) belofte aan meisjes dat ze als martelaressen eveneens plaats mogen nemen naast Allah in het hiernamaals - (iets wat normaal enkel aan mannen voorbehouden is) wel ja, dan voel ik iets van machteloze woede. Woede voor het moorden, woede voor kapot gemaakte levens van kinderen.

U weet toch dat 'vrede' voor moslims niet hetzelfde betekent als 'vrede' voor westerlingen? Vrede in het Huis van Allah - zijn huis is de hele wereld.
Enkel wanneer iedereen bekeerd is (zoals u zelf) zal er vrede zijn in het huis van Allah.

Wel, m'n beste, ik wil niet in dat huis terecht komen, want voor mij is dat een spookhuis uit een nachtmerrie.

Mijn grootvader en oom en nog enkele familieleden hebben gestreden tegen de nazi's.
Ik zal met mijn klavier strijden tegen de islam.
En vergis u niet vooraleer u mij gaat uitschelden voor racist! Voor mij heeft een religie niets te maken met nationaliteit of kleur.
Islam houdt de mensen gevangen in een dwabgbuis van domheid en achterlijkheid, zoals nu weer in Saoedi-Arabië waar men de letter X wil afschaffen omdat het teveel aan een kruis doet denken.
Wanneer iemand protesteert of een beetje wil liberaliseren, zoals de Egyptische professor Nasr Hamid Abu Zeid die gevlucht is naar Nederland met zijn vrouw toen hij voor een rechtbank werd veroordeeld voor zijn liberalisering van de islam en het erfrecht voor vrouwen wou aanpassen. Hij werd automatisch gescheiden werd van zijn vrouw (omdat hij als niet-moslim niet met een moslim mocht getrouwd blijven) Hij vluchtte voor zijn leven naar Europa samen met zijn vrouw.


Bovendien haal ik de meeste informatie bij ex-moslims of mensen die hun land ontvlucht zijn voor de islam. Zoals Assyriërs, Armenen en niet te vergeten de Libanese Brigitte Gabriel die nu in de VS woont net zoals Hirsi Ali, die onlangs in de VS zei: "You cannot liberalize Islam without criticizing the Prophet and the Koran... (en je weet wat daar de gevolgen van zijn, niet?)

Dus kritiek in het westen, ja zeer zeker!!
En dat zal ik blijven doen.

Misschien moet ik nu wel bang zijn?
Want in Süra, 5 - (37)33. staat: "De vergelding voor hen die Allah en Zijn Boodschapper bestrijden en zich beijveren verderf te brengen in het land, is dat zij ter dood gebracht worden of gekruisigd, of dat hun handen en voeten worden afgekapt van weerszijden,[...]

Maar gelukkig zijn we nog niet zover...

Voor mij houdt de islam op waar Europa begint!!!!!


Open vergadering Liberales i.s.m. Friedrich Naumann Stiftung
Gespreksavond met Irshad Manji
Donderdag 1 februari a.s. om 19u.
Vlaamse Liberalen en Democraten te Brussel, aan de Melsensstraat 34.
mailen naar: egbert@liberales.be
"The New York Times has dubbed Irshad Manji “Osama Bin Laden’s worst nightmare.” She takes that as a compliment.

Gepost door: Janice | 19-01-07

De apocalyps is nabij... Weeral! Het is toch ongelooflijk hoe sommige mensen er plezier in scheppen zulke apocalyptische onzin te verkopen over onderwerpen waarvan ze nog niet de helft weten, laat staan begrijpen...

Ik geloof niet in leven na de dood, conclusie: godsdienst is bullshit! Serieuze mensen die weten waarover ze spreken linken wel meer aan godsdienst dan het leven na de dood. Het gaat over normen, waarden en cultuur. Een evenwicht vinden tussen idealen en de realiteit. Maar ik denk niet dat een preek als deze aan iemand als u besteed is.

U somt feiten op. Deze moslim heeft dit gedaan en een andere deed dat... Gisteren zag ik een "Vuile Marokkaan" een blank meisje (zonder hoofddoek!!!) tegenhouden, anders hadden ze haar van de tramrails kunnen schrapen... En ik kan zo nog wel enkele weetjes opsommen. Wat niet wegneemt dat ik ook al ben lastig gevallen door marokkanen in Antwerpen, net als door mensen die even blank zijn als u en mij. U hebt het niet over de Islam u hebt het over extremisten die hun religie misbruiken. Wat is trouwens het verschil tussen een Jihad en een democratiseringsactie in Irak (God is with us...).

De hoofddoekproblematiek... "De Moslims moeten zich aanpassen..." Allochtonen moeten de taal leren en kunnen functioneren in onze maatschappij. Maar IK kan morgen moslim worden, net als mijn zus. En gaan we haar dan verbieden een hoofddoek te dragen? Of moet ze zich misschien aanpassen aan de autochtone cultuur?

Allochtonen moeten zich aanpassen om in onze maatschappij te kunnen functioneren. Ze moeten dus zeker de taal leren en moeten werk zoeken. Onder vlamingen onderling is al geen éénzijdige cultuur, door welk recht moeten andere mensen dan hun cultuur opgeven?

En om te eindigen zijn uw interpretaties van de Koran vergelijkbaar met Fillipijnen die in de Bijbel hebben gelezen dat ze zich aan het kruis moeten nagelen. Godsdienstige geschriften die zonder voorkennis worden gelezen, kan iedereen interpreteren zoals men wil.

Ik weet niet of het zinvol was om zoveel moeite in deze reactie te steken. De kans is groot dat mensen als u hier wel één of ander lege, maar haatdragende weetjedatjesreeks op zullen posten…

Vriendelijke groeten

Gepost door: Nicolas | 21-01-07

Jaja Natuurlijk weet u er alles over en ik helemaal niets. U bent gebrainwashed, ik niet..dat is het verschil.

Waarschijnlijk hebt u te lang in Nigeria gezeten om te weten wat hier gaande is. Maar u hebt zich ginds aangepast en niet uw cultuur opgedrongen aan de Nigerianen, niet?

Bovendien heb ik helemaal niets tegen een andere cultuur, maar ik heb ze liefst daar waar ze thuis hoort, en dat is niet hier. De vele Noord-Afrikaanse getto's die de laatste jaren zijn ontstaan en waar autochtonen uit wegvluchten of weggepest worden laten u waarschijnlijk ook Siberisch koud.

Wel ik ga er geen woorden meer aan verspillen, want mijn hart gaat uit naar de arme volksmens die niet kan wegvluchten en veel moet verdragen, want als hij klaagt, wordt hij als racist uitgescholden. Met u praten is dus zinloos.

Maar ik heb hier een artikeltje dat u zal interesseren, het komt tenslotte uit een politiek correcte krant.

,,We hebben de Belgen hier weggejaagd''
Bron Het Nieuwsblad.



,,Hé, jij daar!'' Ik draai me om en zie een Marokkaanse vrouw die zwoegt op een fitnesstoestel. ,,Ja, jij'', zegt ze in het Arabisch. ,,Waar heb je jouw hijab gekocht?''
Een beetje trots zeg ik dat mijn sluier een eigen creatie is. Van een wollen kaboutermuts heb ik een dikke, warme sluier gemaakt. Een pièce unique, zeg maar. ,,Zo jaren tachtig. Wat een leuk idee'', zegt de dame. ,,Een fitnesszaal voor moslims, dat vind ik pas leuk'', antwoord ik. ,,Ja, hier in Molenbeek leven we zoals we willen. Zelfs sporten doen we op onze manier.'' zegt de vrouw vrolijk.


De islamitische fitnesszaal oumma-gym ontdek ik heel toevallig in de Menenstraat. In een van de vele hangars die Molenbeek rijk is, loop ik verloren en bel op goed geluk aan. De automatische deur lijkt wel te gehoorzamen aan het commando ,,Sesam, open u''. Voorzichtig stap ik binnen, het stemmetje in mijn hoofd laat weer van zich horen. ,,Je bent gek. Een gekke journaliste in een undercoveroperatie. Niemand weet dat je alleen in een mysterieuze hangar doolt. Zelfs jouw redactiechef weet van niets!'' Maar mijn nieuwsgierigheid kriebelt en ik sluit de deur achter me. ,,Tevreden, nu je binnen bent?'', treitert het stemmetje.


,,Jij bent hier allicht om informatie te vragen. Wel, je bent op het juiste moment gekomen. Het zijn nu de uren van de vrouw'', zegt een vriendelijke receptioniste. Ik weet niet waarover het Marokkaanse meisje het heeft en kijk haar vragend aan. ,,Dit is een fitnesscentrum'', zegt ze. ,,Hier komen moslims sporten, met respect voor islamitische regels.'' Op z'n moslims sporten, wat houdt dat in Allahs naam in? ,,In dit fitnesscentrum sporten mannen en vrouwen afzonderlijk. Ze hebben aparte uren: vrouwen komen van 9 tot 13u en van 16 tot 19u. De rest van de dag en de avond is gereserveerd voor mannen. We hanteren een strikte scheiding door middel van camerabewaking.'' Het meisje toont me hoe ze binnen op haar tv'tje ziet wie er aanbelt.


Fitness op verzen


In de grote fitnesszaal hoor ik geen muziek. Trainen doen ze hier op deuntjes van de walkman of op het trage ritme van de koran. ,,Lof aan Allah, de Heer der '', klinkt het uit de stereo. Terwijl verzen uit het heilig boek worden gereciteerd, zie ik moslima's van diverse pluimage zich fit sporten. Een oude vrouw draagt een hoofddoek, een andere van middelbare leeftijd stapt modern gekapt op de loopband. De meeste jonge meiden knopen hun hoofd in een kleurrijke bandana en kleden zich in een lichte gangsterstijl. Ook meisjes in boerka komen naar oumma-gym , een fitness met weinig bloot. Geen korte, strakke broeken en geen sexy sporttopjes. Hooguit zie je de armen tot aan de ellebogen, want een breed T-shirt kan nog door de beugel van de islamfashion.

Ook in de sauna van dit sportcentrum gelden kledingregels. Het zweetkot is nochtans voor privé-gebruik, dus geen keurende blik van volslagen vreemden. Niettemin 'Veuiller respecter la pudeur islamique', staat naast de deur van de sauna geschreven. Een tekening toont hoe die 'islamitische schaamte' te respecteren: de afgebeelde vrouw is gekleed van de borst tot onder de knieën. De mannenfiguur staat in een lange short, het bovenlijf bloot. In de Marokkaanse hamam gaat het er anders aan toe, denk ik bij mezelf. Daar wassen moslimvrouwen zich naakt en ongegeneerd. Wie wil, draagt een slipje.


In oumma-gym kunnen sportieve moslims ook terecht voor groepslessen. Ik schrijf me in voor een sessie bodysculpt ofwel een uurtje spieren trainen in de grote spiegelzaal. Onze begeleidster Rachida begint met een lichte opwarming op Arabische dansmuziek. Rachida spreekt een mengeling van Frans met Arabisch. ,,Il ne faut pas chetah'', zegt ze geamuseerd. Dat is mixtaal voor ,,Je mag niet dansen.'' Ik heb anders veel zin om mijn heupen te wiegen, om te swingen op een opzwepend habibi-liedje .

Traag en gemoedelijk


De sfeer onder de moslima's is gemoedelijk. Gespreksonderwerp nummer één is hun kroost. ,,Mijn jongen heeft zijn arm gebroken op school. Mijn man is furieus, hij denkt dat zijn zoon getroffen is door het boze oog. Maar zeg nu zelf, ongevallen gebeuren. Het boze oog slaat niet altijd toe'', vertelt een vrouw aan haar vriendin. Gespreksonderwerp nummer twee: lekker eten. Enkele deelneemsters snakken naar couscous, klaargemaakt door hun sportbegeleidster. ,,Een pak slaag. Dat krijgen jullie van mij'', grapt Rachida en ze grijpt naar een bezemsteel, die dient voor evenwichtsoefeningen. Ik waggel en wankel met de stok in mijn handen. Net als velen in de zaal voel ik geen vaste grond onder mijn voeten.


Niet alle deelnemers zijn stipt op tijd voor de les. De laatkomers worden vriendelijk gegroet door Rachida en stappen zonder excuus in de les. Zalig, denk ik. Weg stiptheid, weg discipline. Als Marokkaanse leid ik met plezier een traag, ontspannen bestaan. Als Vlaamse journaliste is stress mijn deel. Als vrouw van twee culturen haast ik me langzaam in mijn leven.


Wanneer ik buitenstap, zie ik nog net een vrouw in een hoekje van het fitnesscentrum bidden. Aan de receptie staat een bordje: 'Vijf minuten voor het gebed. Gelieve te wachten.' Ik moet aan mijn moeder denken. ,,Bidden is een sport'', zegt ze vaak


Op weg naar mijn flatje in de Rue De Ribaucourt doe ik een test. De tel-de-Belgen-in-Molenbeek-test. De hele tijd speur ik de straat af op zoek naar een autochtoon. Aha, eindelijk, op het Sint-Jan Baptistplein zie ik een Belgische bejaarde. Ze rammelt met een boodschappenkarretje voorbij. Het oudje is geen autochtone meer in dit stuk moslimland. Nee, denk ik, ze is een vreemde in een stad die ooit de hare was.


Bange Belgen


,,Vroeger woonden hier veel Belgen maar we hebben ze allemaal weggejaagd'', zegt mijn Marokkaanse slager. ,,De kleine criminaliteit tiert hier welig. De Marokkaanse jongeren hebben het onder meer gemunt op de tasjes van de Belgen. De flikken? Die weten van geen aanpakken. De Belgen zijn terecht bang geworden en hebben hun biezen gepakt.''


Zijn Marokkaanse vrouwen dan geen slachtoffer van tasjesrovers? ,,Nee, nee, de crimineeltjes durven geen Marokkaanse vrouwen aan te vallen uit schrik voor wraak. Als je hier een Marokkaanse lastig valt dan heb je te maken met haar zonen, broers en neven. Onze Marokkanen weten elkaar te vinden, Molenbeek is immers klein. Daarom vallen Marokkanen geen Marokkanen lastig.''


De ontsporing van de migrantenkinderen is te wijten aan de slechte opvoeding door de ouders, meent de slager. ,,De eerste generatie allochtonen heeft zijn kinderen verwaarloosd. Die hebben al hun verdiende poen naar Marokko gestuurd, in de hoop om ooit terug te keren naar hun land. De kinderen zoeken het geld dan maar op straat. Dat is een goedverdienende job geworden, legaal werken willen ze allang niet meer. Het is triestig hoe dit alles uitmondt in een verliessituatie voor beide partijen; de eerste generatie is niet teruggekeerd naar Marokko en hun kinderen leven van de straat. God behoede ons.''


Ik vraag aan de slager of zulke jongeren niet in terroristische handen zouden kunnen vallen. De man verkrampt een beetje. Wanneer ik het met Marokkanen in Molenbeek over el erhab heb, is een achterdochtige verkramping een typische reactie. ,,Nee, nee, niks terrorisme. Het blijft hier bij kleine criminaliteit.''


Met mijn flatgenote Amira ga ik boodschappen doen. Een tijdlang worden we gevolgd door Oost-Europese bedelaars. ,,Uit mijn ogen'', snauwt Amira tegen de jongetjes en ze zucht. ,,Onze Marokkanen zie je niet bedelen, hé.'' Misschien is dat de troef van de Marokkaanse apartheidsstaat Molenbeek, denk ik. Niet bedelen, niet integreren, niet met Belgen moeten feesten op gesubsidieerde party's, geen zever over migrantenquota op het werk.


Moslimstaat


Terwijl het migrantendebat eindeloos en vruchteloos wordt gerekt, zijn de Molenbeekse moslims niet bij de pakken blijven zitten. Ze kozen een eigen weg wars van integratie; de weg van een Marokkaanse moslimstaat middenin België. Twee maanden lang maak ik dezelfde keuze: brood koop ik bij de Marokkaanse bakker niet ver van het Gemeenteplein, voor medicijnen ga ik naar de Marokkaanse apotheek Myriem aan het Sint-Jan Baptistplein, de Marokkaanse slager in de Rue de Ribeaucourt voorziet me van halal-vlees , bidden doe ik in een van de ontelbare moskeeën en sinds kort sport ik op z'n islamitisch. Leuk, dat ons-kent-ons-gevoel. Ook leuk, in Molenbeek ben ik gewoon Hind. Vragen als ,,wat betekent jouw naam en wat eten jullie thuis'', hoef ik hier niet te beantwoorden.


Maar ik moet toegeven, twee maanden lang bekruipt me ook een soort eilandgevoel. Dat gevoel heeft niets romantisch of poëtisch. Het is gewoon een verstild verlangen naar diversiteit, want de moslims in Molenbeek lijken allemaal uit hetzelfde hout gesneden. Hun leven wordt gedomineerd door de islam, de islam, en wel duizend keer de islam. In al het wereldkwaad zien ze het werk van ,,vuile zionisten''. De Palestijnse kwestie en de islamitische martelaars liggen hen na aan het hart. En de binnenlandse politiek? Die kan hen gestolen worden. ,,Verhofstadt, c'est qui?''




Gepost door: Janice | 22-01-07

Als het nog even kan U schrijft: "Waarschijnlijk hebt u te lang in Nigeria gezeten om te weten wat hier gaande is. Maar u hebt zich ginds aangepast en niet uw cultuur opgedrongen aan de Nigerianen, niet?" U reageert op andermans tekst en verwart dan die persoon met mij. Enfin, dat geeft niet. Het kan iedereen overkomen. Niettemin, ik ga akkoord met Nicolas dat interpretatie van de Koran iets is dat met een zeker evenwicht moet gebeuren. Hetzelfde met eender welke serieuze literatuur en zeker die uit andere culturen en tijden.
Helaas, ik nodig je uit in Nigeria waar ik blijf. Daar is geen enkele westerling die zich aan de moslims moet of wil aanpassen, of ik zou zelf de eerste moeten zijn. Maar ja, ik ben dan zelf moslim. Dat is er gewoonweg geen thema. In de Sjaria die we in Nigeria hebben is sprake van degelijke diversiteit onder meningen en culturen. Iedereen mag denken wat hij wil. Zo zit trouwens de Islam in mekaar, ook al zie je overal het tegendel. Islam kent vier tot vijf wettelijke scholen. De ene is al wat opener dan de andere, maar als moslim beslis je daar zelf over. Dat neemt wel niet weg dat samenleven onder gemengde culturen ook hier heel moeilijk is, net als dat elders is (ONS Belgenlandje). Ik wil de Islam van Nigeria niet gaan ophemelen. Verre van. Maar ik heb hier toch wel zoiets van: ja, ik kan denken wat ik wil. Ik heb bijvoorbeeld in mijn vriendenkring twee moslims die christen geworden zijn. Niet dat dat iemand deert. Weet je wat het probleem altijd is. Dat minderheden overal ter wereld onrecht wordt aangedaan en scheef bekeken worden. Christenen in het extreme noorden van Nigeria hebben al heel wat minder vrijheid. Niet dat ze een hoofddoek moeten dragen. Verre van. Maar ja, als het erop aankomt tellen ze niet echt mee in het denken van de mensen ginds. Ik kan me dan ook wel inbeelden dat ze zich er niet altijd thuis voelen. Dat is een natuurlijk verschijnsel en dan ga je verhuizen. Mobiliteit is een internationaal recht toch. Je kan daar niet veel meer aan doen dan samen aan tafel te gaan zitten, als het nog even kan.




Gepost door: Thierry Limpens | 08-03-07

De commentaren zijn gesloten.