19-08-08

Treinen te duur

Volgens docent autotechnologie, Mark Pecqueur is de trein dubbel zo duur als met de auto rijden en een abonnement bij De Lijn tien keer goedkoper dan een bij de NMBS.

Dat laatste is begrijpelijk, de infrastructuur voor een bus of zelfs tram is minder duur dan de infrastructuur om een trein te laten rijden. Maar als er de overheid zoveel aan gelegen is om mensen het openbaar vervoer te laten gebruiken, moeten ze toch dringend iets aan de prijzen doen.

Kathleen Van Bremt geeft wel toe dat de treinen duur zijn, maar ze wil dat mensen eerder het openbaar vervoer nemen dan de auto voor het woon-werk- of schoolverkeer. Mensen die meestal toch maar alleen of met twee in de auto zitten. Volgens de NMBS-woordvoerder zijn de tarieven voor dat doelpubliek wel interessant. De prijs draait dan rond 1200 en 1300 euro per jaar. Maar voor 100 euro per maand kunnen reizigers met kleine wagens op een comfortabele manier ook al een heel eind rijden…

Ik kan haar natuurlijk niet helemaal ongelijk geven. Het heeft weinig zin om met de auto naar het werk te rijden, hem een hele dag op de schaarse parkeerplaatsen te laten staan, ’s morgens en ’s avonds mee files te veroorzaken die bijzonder slecht zijn voor het milieu en bovendien andere mensen, die hun auto voor hun werkzaamheden nodig hebben, te hinderen. Daarom moet het beter en goedkoper.

De nadelen bij het openbaar vervoer zijn, dat het echt wel te duur is, niet goed uitgebouwd en de reizigers te lang onderweg zijn. Als je kijkt naar het metrostelsel in zowel Londen als Parijs, dan is het metrostelsel in Antwerpen gewoonweg een schande.

Van Brempt heeft de keuze, ofwel de infrastructuur van de wegen verbeteren en breder maken, ofwel een trein-en metrostelsel dat de reizigers in een mum van tijd overal heen kan brengen zonder teveel tijdverlies en zonder 20 keer te moeten overstappen.

Maar zoals altijd, denk ik dat het weer gewoon een geldkwestie is. Alles moet hier veel kosten zonder dat we er iets voor terug krijgen. Stel je eens voor wat we zouden kunnen doen in Vlaanderen met het geld van vijf jaar dotaties aan Wallonië?

11:49 Gepost door Janice Laureyssens in Algemeen | Permalink |  Facebook |

Commentaren

"Alles draait om geld" en om betaalbaar blijven!
Alles draait dus om al dan niet een onafhankelijk vlaanderen.

Gepost door: jos | 19-08-08

Het openbaar vervoer.... gebruiken is meestal maar voorbehouden voor stedelingen (bus of tram) maar voor forenzen die van de trein afhangen,,is dit soms wel een ramp.
Mijn echtgenote kan erover meespreken; als bediende bij Belgacom, moest ze naar Evere (Carlistraat). Zo was ze, gedurende 9 jaar, dagelijks 13(!)uur uithuizig voor 8 u werk.
Gelukkig voor haar, kwam er een "mannenjob" vrij: telefooncabines "lichten" (volle geldbakjes uitnemen en vervangen door lege) èn telecards alfleveren in winkels + gevangenissen.
Daardoor kortte haar verplaatsingen naar het werk drastisch in maar het werk werd véél gevaarlijker.(dagelijks met ong. 1miljoen B-fr in een klein Berlingotje) Ze is dan ook de énige vrouw die zulke job ooit gedaan heeft bij Belgacom.
Nu ze al op "prépensioen" is, doen wij, zoals de meesten, àl onze verplaatsingen met de auto (steeds op de kleine wegen want W- én O-Vl kent ze op "haar duimpje" vanwege haar vroegere job)
De auto.. de vrijheid, en de groenen kunnen de pot op.

Gepost door: Victor Van Vosselaer | 20-08-08

De commentaren zijn gesloten.