23-03-09

Splits nu eens eindelijk Gezondheidszorg en financiën

In Wallonië wil men van Reynders ook niet meer weten, schrijven de kranten. Dat klopt, maar dat is niet van gisteren. Het probleem is dat ze ginder weinig keuze hebben. De MR (onder de sloef van Maingain –FDF), cdH of de PS. Slecht, slechter en slechtst. Maar het zijn enkel werkende mensen die deze mening delen. Vooral zelfstandigen.

Wat ik echter niet begrijp is dat Vlaanderen steeds de belangrijkste portefeuilles waar veel , vooral Vlaams, geld meer gemoeid is, zoals financiën, Sociale Zaken en Volksgezondheid in handen geeft van Waalse partijen.

Het budget dat Laurette Onckelinx beheert is groter dan de begroting van de Vlaamse regering. Dat is onverantwoord en om problemen vragen. En Financiën speelt Vlaams geld op een heel gemakkelijke manier in handen van Wallonië, want niemand weet wat daar gebeurt. Waalse bedrijven krijgen geen controle, wie zijn belastingen niet wenst te betalen wordt niet lastig gevallen en er worden subsidies aan Waalse bedrijven betaald ter waarde van hun vennootschapsbelasting. Terwijl wij ons hier in Vlaanderen blauw betalen aan belastingen en taksen.

In een voordracht verklaarden zowel professor Eric Ponette als de algemeen directeur van het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds, Jürgen Constandt, dat het bij de sociale zekerheid en gezondheidszorg alleen al gaat over miljarden euro’s. Kunt u zich dat voorstellen?

Gezondheidszorg, arbeidsongevallen, beroepsziektes, gewaarborgd inkomen en bejaarden kosten om en bij de 1.550.000.000 euro Kinderbijslagen kosten de gemeenschap ongeveer 370.000.000 euro, pensioenen 800.000.000 euro, werkeloosheid en brugpensioenen 1.020.000.000 euro (dus meer dan voor de ‘vergrijzing’).

In Wallonië liggen de meeruitgaven voor gezondheidszorg 8% hoger dan in Vlaanderen, maar Vlaanderen betaalt 15% méér bijdragen dan Wallonië.

In Wallonië keert men 151% meer uit voor beroepsziekte dan in Vlaanderen en hebben ze veel meer langdurige werklozen die met rust gelaten worden.

Eric Ponette:
Maatschappelijke solidariteit is aan randvoorwaarden verbonden, dat stelt prof. Eric Ponette in een recent artikel.

Wanneer de Vlamingen een gebrek aan solidariteit verweten wordt door te pleiten voor een eigen Sociale Zekerheid (SZ), moet onderzocht worden of die beschuldiging terecht is: ze moet getoetst worden aan die kenmerken en randvoorwaarden.

Niemand kan Vlaanderen het recht ontzeggen om een eigen SZ in te richten met volledige bevoegdheden inzake normering, uitvoering en financiering: dat is het recht van elke volwassen natie.


En…er zijn niet minder dan 9 ministeriële instellingen voor gezondheidsbeleid, en ook dat moet allemaal betaald worden.

Het is niet alleen ons recht om de gezondheidszorg, sociale zekerheid en financiën te splitsen, het is onze verdomde plicht om Vlaanderen niet langer als werkslaven te laten opdraaien voor het Waalse (en Brusselse) profitariaat. De ‘hardwerkende Vlaming’ wordt het stilaan beu om meer dan een half jaar enkel te werken voor de Staat.

17:15 Gepost door Janice Laureyssens in Algemeen | Permalink |  Facebook |

Commentaren

BMW Maar die hardwerkende vlaming blijft massaal voor belgicistische partijen stemmen hoor. Hij bekijkt iedere dag zijn pré, zijn villa en de 3 bmw's voor z'n deur en zegt: het leven onder de democratische partijen is zo slecht nog niet.

Gepost door: Wannes | 23-03-09

Voor de staat werken Dat zal niet veranderen, waar men ook bij is en zal zijn .

Gepost door: Siberx | 24-03-09

Dat doet mij denken aan ons socialistisch raadslid en schepen in Borgerhout die altijd tekeer gaat tegen de auto's en de automobilisten. Hij wil alleen nog 'stappers en trappers' zegt hij. Hij versmalt zelfs perfecte straten, zoals de Blijde Inkomststraat om het autoverkeer te hinderen (en een Marokkaanse handelaar weg te pesten) en hij wil met de steun van Groen! geen fietspad aanleggen omdat hij de fietsers als levende obstakels wil misbruiken.
Hij vermindert eveneens de parkeerplaatsen in de hoop dat de mensen hun auto gaan wegdoen. Ze moeten maar tevoet gaan of het openbaar vervoer nemen, zegt hij.
Maar na de districtsraad stapte hij in zijn gloednieuwe BMW en scheurde huiswaarts aan de rand van nieuw-Borgerhout en ver weg van oud-Borgerhout en haar parkeerproblemen.

Hij is dus de ideale socialist die meent dat hij alleen recht heeft op een auto en alle anderen niet. Toenh ik hem zei dat hij gepensioneerd is en dan misschien het voorbeeld kon geven, want dat hij dan in feite ook geen auto meer nodig heeft werd hij kwaad...

Gepost door: Janice | 25-03-09

De commentaren zijn gesloten.