11-09-09

Rampscenario!!! Opel Antwerpen moet dicht.

vakbonden-gm-antwerpen-verheugd-over-garanties_9_165x165Magna heeft GM overgenomen en liet al eerder weten dat de Opel-fabriek in Antwerpen zou gesloten worden, en vandaag werd dit bericht bevestigd door GM-topman John Smith die tijdens een persconferentie zei, dat de Opel-fabriek 'geleidelijk' zou worden gesloten.

Het Canadees-Oostenrijkse Magna is een van 's werelds grootste autotoeleveranciers. Enkel in Duitsland heeft het concern 35 fabrieken, wereldwijd gaat het om ongeveer 240 productievestigingen.

In Duitsland worden er geen fabrieken gesloten, ook in het Britse Luton zal Opel/Vauxhall open blijven en een deel van de Spaanse productie zal naar Duitsland gaan.

Magna kreeg aanvankelijk Amerikaanse tegenstand omdat ze voor de overname samenwerkt met de Russische Sberbank en de Russische autofabrikant Gaz, maar ze beloofden om de vier fabrieken in Duitsland open te houden. Merkel is tevreden en vond Magna de beste keuze.
Een sluiting bij Opel Antwerpen zou daarentegen tot een verlies van zo’n 10.000 banen kunnen leiden. Voor Antwerpen is dit een regelrechte ramp.

Volgens de vakbonden zou Magna aanvankelijk een sluiting van Antwerpen voor ogen hebben gehad, maar zouden ze nog naar een oplossing zoeken voor de Antwerpse fabriek.

Misschien zouden de vakbonden zich beter eens afvragen waarom nu net de fabriek in ons land zal worden gesloten, zou het iets kunnen te maken hebben met de hoge loonkosten, de bemoeienissen en de daarmee gepaard gaande sociale onlusten veroorzaakt door de vakbonden die steeds maar hogere eisen stellen?

a_auto02Misschien kan de autofabriek zich met steun van de overheid toeleggen op milieuvriendelijke hybride automobielen die rijden op waterstof, elektriciteit of wind-en zonne-energie.
De hybride auto zou dus zowel een alternatieve motor als een verbrandingsmotor hebben. Goed voor het milieu, de economie en niet meer afhankelijk zijn van de goodwill van de OPEC-landen.

02:06 Gepost door Janice Laureyssens in Algemeen | Permalink |  Facebook |

Commentaren

Commentaar in de Tijd "De politiek heeft te lang de illusie gekoesterd dat het uiteindelijk wel in orde zou komen. Of tenminste die schijn opgehouden. De inspanningen van vooral de Vlaamse regering blijken een grote slag in het water. Op geen enkel moment is de Vlaamse regering serieus genomen door welke partij ook in dit dossier."

Gepost door: Janice | 11-09-09

Geen nood ,het was trouwens te verwachten,het personeel van Opel gaat nu geld krijgen zonder er iets voor te moeten doen ,ik hoop evenveel,zodat zij geen financieel verlies lijden . Voor een regering die het zich kan permiteren tsunami's vreemdelingen te laten genieten van onze talrijke sociale voordelen en diverse steunvoorzieningen kan dat onmogelijk een probleem zijn.
Zonder vakbonden die dit en dat "eisen" een grote mond opzetten had dit allemaal niet zo ver hoeven te komen, een werkgever probeert winst te maken en is alles behalve een sociale instelling,maar dat is nog niet doorgedrongen bij die hardroepers.

Gepost door: Rene | 11-09-09

Merkel heeft er 4,5 miljard euro tegenaan gegooid. Hier heeft men gedacht dat het niet zo'n vaart zou lopen.

Ze vergeten evenwel dat ons land het duurste land is om met personeel te werken, niet alleen de hoge lonen maar vooral de loonkosten en de vele extra's die erbij komen doen een bedrijf in slechtere tijden de das om.

Een arbeider die ik ken en 12 jaar geleden bij GM in een doorlopend ploegenstelsel stond, verdiende netto op jaarbasis iets meer dan 2000 euro.
Als je uitrekent dat de werkgever nog eens zoveel moet opleggen en dan nog allerhande verzekeringen en taxen moet betalen, vermenigvuldigd met het aantal werknemers, dan is dat op de duur onhoudbaar.
Maar dat willen ze hier maar niet inzien.

Iedereen zou meer personeel kunnen gebruiken, ook wij, maar dan moet het wel wat goedkoper worden. En daarmee bedoel ik niet de lonen, maar al de rest dat verdwijnt in de grijpgrage handjes van de overheid.

Gepost door: Janice | 11-09-09

Nu nog... verder palaveren zal wel niet veel meer kunnen baten, doch,,alvoor de boeken volledig dicht te doen, kunnen best de heer Jan Penris bedanken omdat hij in 't verleden, z'n tanden (op pitbull-wijze) in dat dossier gestopt heeft,, helaas konden zijn inspanningen niet baten.
Als "hard VBer" uit Zeebrugge, zeg ik toch dat ik fier ben op U !

Gepost door: Victor Van Vosselaer | 11-09-09

Op mij?

Gepost door: Janice | 12-09-09

De commentaren zijn gesloten.