06-11-09

Stakingen maken onze economie kapot

Heel wat mensen konden vandaag niet op het werk geraken of konden niet naar de les. De NMBS staakte weer eens. En waarom? Heeft het iets te maken met het reizigersvervoer?
Nee, het heeft te maken met het verlieslatende goederenvervoer waarvan verwacht wordt dat ze dit jaar voor niet minder dan 188 miljoen in het rood zullen staan.

Marc Descheemaecker, topman van de NMBS, rekent op een overheidsinjectie van € 250 miljoen. Dus tijd om aan een grondige herstructurering te denken, vooraleer de belastingbetaler er weer eens mag voor opdraaien.

Een herstructurering hoeft daarom niet altijd een verlies van arbeidsplaatsen te betekenen, maar als een bedrijf verlieslatend is - en overheidsbedrijven zijn dat nogal vaak - dan moet er uitgekeken worden naar andere mogelijkheden. Eén mogelijkheid is de uitbreiding van het goederenverkeer via de IJzeren Rijn. De Waalse regering en Franstaligen in de federale regering kanten zich al jaren tegen de heropening van de IJzeren Rijn. Ze vinden dat investeren - met Vlaams geld - in de bestaande treinverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied in Duitsland ‘weggegooid geld’ is. En Di Rupo vreest dat de IJzeren Rijn trafiek gaat afsnoepen van de Montzenlijn die van Antwerpen naar Aken loopt. En als Di Rupo dat vindt, dan komt het er niet.



“De Montzenroute of Montzenlijn is een spoorlijn die de haven van Antwerpen met Aken in Duitsland verbindt via Aarschot, Hasselt, de Voerstreek en Montzen. Hij bevat enkele steile hellingen. Als gevolg van deze hellingen kon tot voor kort een locomotief op dit traject goederentreinen met een gewicht van meer dan 1100 ton niet aan. Tussen Montzen en Aken moest men zelfs een extra locomotief inzetten om het geheel over de hellingen te krijgen. Tegenwoordig worden de diensten verzekerd door locomotieven van het type TRAXX, die wel zwaardere treinen kunnen trekken. De buiten gebruik geraakte Ijzeren Rijn heeft een veel vlakker tracé waardoor goederentreinen met een lading tot 1800 ton mogelijk zijn. Vergeleken met de IJzeren Rijn is de Montzenroute 50 km langer. Om deze twee redenen is de IJzeren Rijn aantrekkelijker voor goederenvervoer.”

Bron: Wikipedia



Op de twintig vrachtwagens telt men 19 buitenlandse. Het opnieuw heropenen van de IJzeren Rijn, zou het vrachtverkeer dat onze autowegen doet dichtslibben zeker ten goede komen. De overheid kan niet blijven belastingsgeld pompen in een verlieslatend bedrijf.

In de lezersbrieven schreef iemand dat ons land de NMBS niet mag privatiseren en als voorbeeld geeft hij Engeland, dat aanvankelijk weliswaar veel problemen heeft gekend, maar het nu uitstekend doet.

Als het zo verder gaat zal er misschien wel niets anders opzitten. Om de maand sociale onlusten…dat blijft niet goed gaan. Maar of een privaat bedrijf binnen ons land zal gevonden worden, is zeer twijfelachtig. Ik hoop in ieder geval dat de overheid nu ook de NMBS niet gaat ‘uitverkopen’ aan Frankrijk.



railway_great_britain





Visitors to Great Britain are often pleasantly surprised when they discover the extensive and well-developed train system. Britain's train network criss-crosses the land with services to even small towns and villages and there are almost 20,000 train services on a typical weekday. There are even trains running every 15 minutes on some intercity train routes.

00:08 Gepost door Janice Laureyssens in Algemeen | Permalink |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.