31-03-10

Volvo werd verkocht aan China

logo




Vrije wereldhandel, of globalisering betekent dat goederen, diensten, kapitaal, technologieën en mensen zich over de gehele wereld verspreiden en landen overal ter wereld (zouden moeten) open staan voor elkaar.

De idee erachter was dat iedereen er beter zou van worden, maar wat merken we? De ‘fair-play’ is ver te zoeken! Er zijn maar twee landen die er tot nu toe beter van werden. Dat zijn India en China. Nochtans is het minder te merken aan de bevolking.

view_mediumMiljoenen kinderen sterven nog steeds aan ondervoeding in beide landen, meer nog dan in Afrika, dat ondanks de globalisatie geen stap vooruit komt maar overal Chinezen ziet opduiken. In Nigeria zijn onder druk van de ngo’s, Westerse oliebedrijven gestopt met boren en de dag nadien liepen er al Chinezen rond die het zaakje overnamen zonder zich ook maar iets aan te trekken van de milieuactivisten, mensenrechtenorganisaties of andere ngo’s.

Bovendien zijn de enige landen die tot nu toe wagenwijd open staan voor mensen van over de hele wereld, en dan in het bijzonder voor mensen uit Afrika en Azië, de Westerse landen. Westerse landen die vanwege de lage loonkosten hun bedrijven één voor één zien vertrekken naar Azië of noodgedwongen bedrijven moeten verkopen vanwege de invoer van goedkope producten uit Azië. Een vicieuze cirkel waaruit Europa, met haar hoge loonkosten, niet uitgeraakt zonder nieuwe spelregels.

Dat soort van globalisatie leidt tot ontwrichting op onze eigen arbeidsmarkt. Als bedrijven vertrekken naar lage loonlanden, moeten ook de regels voor „fair play” wereldwijd worden vastgesteld.

Als bedrijven verkocht worden aan lage loonlanden, en diezelfde producten worden daarna geïmporteerd, moeten ook daar regels voor opgesteld worden.

In China is een maximumloon 300 euro per maand. Geen dertiende en veertiende maand en geen extra’s. Hoe kunnen we daar in godsnaam tegen concurreren?

GM trekt naar Korea, Jaguar en Landrover werd verkocht aan Tata (India) en Volvo werd nu verkocht aan Geely (China).

De gevolgen laten zich niet alleen raden, maar de Chinese woordvoerder maakte gisteren al heel duidelijk, dat Volvo veel beter kan gebouwd worden in China, want dat auto’s vervaardigen in China veel goedkoper uitkomt.“You like to buy a cheaper car?” Vroeg hij aan de journalist. De reporter dacht waarschijnlijk aan de talloze mensen die weer hun baan zouden verliezen en zei “no”. De Chinese woordvoerder keek hem vol onbegrip aan.

Er moeten dringend internationale regels worden opgesteld om dit proces terug in goede banen te leiden en de leegloop van onze bedrijven een halt toe te roepen.

12:35 Gepost door Janice Laureyssens in Algemeen | Permalink |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.